19 Eylül 2010 Pazar

Dokeos: Giriş

Dokeos web tabanlı e-eğitim, ders yönetim sistemi ve işbirliği aracıdır. Gnu-GPl tarafından yayınlanan bedava kullanılabilen bir araçtır. Uluslar arası kullanılabilir bir yapıda tasarlanmıştır. Eğitimci ve öğrenci için içerik yönetim hizmeti de sunmaktadır. Ders yönetimi ile ilgili kısımları konu dağıtımları, takvimleme, ilerleme takibi, yazı/ses ve video ile chat, test yönetimi ve kayıt alma olayları gerçekleştirebilmektedir. Şu anda 31 dili içeren araç binlerce organizasyon tarafından kullanılmaktadır. Dokeos‘un temel avantajı ise, kullanıcı kolay yapısı ve esnek sistemidir. Kolay kullanılabilir yapısı ile iyi öğretim için temel araç olmak hedefindedir. Böylece kullanıcılar araçla daha az uğraşarak öğrenmeye daha çok zaman ayırabilirler. Dokeos PHP ile geliştirilmiştir ve MySQL veritabanı kullanmaktadır(Önal vd. 2006).

DokeosÜcretsiz ve açık kaynak kodlu bir yazılım olması, kullanıcılara sistem sorunlarına anında müdahale olanağı sunar. Ayrıca bu kaynak kodları kullanıcı tarafından değiştirilebilir ve geliştirilebilir. Dokeos’ta ders içeriği hazırlamak çok kolaydır ve sistem bu iş için eğitimciye pek çok olanak sağlar. İçerik hazırlarken Word PDF dosyaları kullanılabilir veya HTML editörü ile web sayfası şeklinde içerik sunumu yapılabilir. Bunun haricinde hazır SCORM ders içerikleri de kullanılabilir. Ayrıca Dokeos’un ders içeriklerini SCORM standardında paketleme özelliği de bulunmaktadır.

SCORM uyumluluğunun yanında LDAP yetkilendirmesini desteklemektedir. En geniş kapsamlı Dokeos kullanımı Ghent Üniversitesi tarafından 5000’in üzerinde aktif ders ve 30.000’in üzerinde aktif kullanıcı ile http://minerva.ugent.be üzerinden sağlamaktadır. 2005 yılında Vrije Brussel üniversitesi Erasmus Hogeschool Brussel ile birlikte Blackboard uygulamasından vazgeçerek Dokeos uygulamasını PointCarre (http://pointcarre.vub.ac.be, Uygulama adını matematikçi ve filozof Henri Poincare’den esinlenerek almıştır) adı altında yayına geçirmiştir. Dokeos uygulaması diğer LMS uygulamalarından farklı olarak sahip olduğu Oogie Rapid Learning paketi ile SCORM ile hazırlanmış ders içeriklerini, Powerpoint sunularını aktarabilme; Videoconferencing paketi ile sanal toplantı ve eşzamanlı eğitim sunabilinecek sanal sınıf oluşturabilme özelliğine sahiptir (Özarslan, 2008).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Önal, A., Kaya, A. ve Draman, S.E., 2006, Açık Kaynak Kodlu Çevrimiçi Eğitim Yazılımları. Akademik Bilişim 2006 BilgiTek IV 9-11 Şubat 2006. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Özarslan, Y., 2008, Uzaktan Eğitim Uygulamaları için Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. İnet-tr’08- XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık 2008 Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moodle Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 4

Notlar ve İstatistikler
Öğrencilerin kurs içindeki durumlarının otomatik olarak izlenmesini sağlayan basit bir veri toplam aracıdır. Şekil 29’daki tablo bir kursa devam eden öğrencilerin başarı durumlarını göstermektedir. Bu tablodaki öğrencilerden herhangi birinin ismine tıklanarak o öğrenciye ait istatistiksel bilgilere rahatlıkla ulaşılabilir. Öğrenci hakkında durum değerlendirmesi yapılabilir. Tabloda bulunan veriler daha sonra tekrar işlenmek amacıyla bilgisayara kaydedilebilir. Moodle bu verilerin, düz metin dosyası, Excel çalışma yaprağı, OpenDocument çalışma yaprağı veya XML dosyası şeklinde kaydedilmesine izin vermektedir.

Sekil .29.Öğrencilerin başarı durumlarını gösteren tablo

Sekil 30 Moodle istatistik düzenleme sayfasından bir ayrıntı

Moodle site ile ilgili verilerin istatistiğini de tutabilir. Eğer ana sayfada Site yönetimi→Sunucu→İstatistikler yolu takip edilirse Moodle’ın istatistik düzenleme sayfasına ulaşılır. Buradan ‘İstatistikleri etkinleştir’ kutucuğu işaretlenir ve istatistiklerin işlenmeye başlama saati, maksimum çalışma süresi gibi temel ayarlar yapılır. Ardından sistem belirlenen süre içinde istatistikleri işlemeye başlar ve öngörülen gün sayısı tamamlandığında sonuçlar görüntülenir.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------