19 Eylül 2010 Pazar

eXe Learning Programı ile Bir SCORM İçerik Paketinin Hazırlanması: Genel Bilgiler-Bölüm 2

Activity
Basit bir metin editörüdür. Yapılacak olan aktiviteyi tanıtmak için kullanılır.

Sekil 5.a Editör görünümüSekil 5.b Sayfadaki görünümü

Case Study
Durum çalışması manasına gelir. Öğrencilere örnek olabilecek eğitici mesajlar veren bir olay anlatılır ve bu olayla ilgili bir aktivite düzenlenir.

Sekil  6.a Case Study editör görünümü

Close Activity
Boşluk doldurma etkinliğidir.

External Web Site
Harici bir web sayfasına link vermek için kullanılır.

Free Text
Metin hazırlamak için yapılmış basit bir metin editörüdür. Bu editörle serbest metinler hazırlanabilir resim ve video eklenebilir. Editör görünümü Activity ayıtınınkine benzer.

İmage Gallery:
İstenilen sayfaya resim galerisi eklemek için kullanılır

İmage Magnefier:
Sayfaya resim eklemek ve bu resim üzerinde inceleme yapmak için kullanılır.

Sekil  7.a Image Magnefier editör görünümüŞekil 7.b Sayfadaki görünüm.




Java Aplet
Java uygulamaları eklemek için kullanılır.

Multi-Choice
Çoktan seçmeli sorular eklemek için kullanılır. Bu etkinlikte öğrenciye çoktan seçmeli bir soru yöneltilir. Öğrencinin soru ile ilgili ipucu alma olanağı vardır. Ayrıca cevap ile ilgili açıklama da eklenebilir.

Multi-Select
Bu aygıt da yine aynı şekilde çoktan seçmeli soru sorma imkanı verir.

Objectives
Konu ile ilgili hedefleri belirtmek için kullanılır. Free Text ve Activity aygıtlarının benzeri bir metin editörüdür. Sadece sayfadaki görüntüsü değişiktir.

Sekil  8. Objectives aygıtının sayfa üzerindeki görünümü

Preknowledge
Konu işlenmeden önce verilmesi gereken önbilgiler buraya yazılır.

RSS
RSS (Rich Site Summary- Zengin Site Özeti) eklemek için kullanılır. RSS yayını yapan herhangi bir siteden anlık bilgi alma imkanı verir.

Reading Activity
Okuma parçası eklemek için kullanılır.

Reflection
Ders esnasında konu ile ilgili düşündüren, önemli yerleri hatırlatma amacı güden sorular yerleştirmek için kullanılır. Kısa soru cevap şeklindedir.

SCORM Quiz
Konu ile ilgili test hazırlamak için kullanılır. Çoktan seçmeli sorular sorulabilir. Başarı durumunu belirlemek için baraj yüzdelik oranı belirlenebilir.

True-False Question
Doğru yanlış şeklinde seçenekleri olan sorular sormak için kullanılır. Öğrencinin ipucu alma seçeneği vardır. Cevapla ilgili açıklama da eklenebilir.

Wiki Article
Bu aygıt ile istenilen bir konu hakkında Wikipedia’dan arama yapılıp sonuçlar ders içeriğine eklenebilir.

Sekil 9 Wiki Article

Böylelikle eXe Learning kullanımı ile ilgili genel bilgileri bitirmiş oluyoruz.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

eXe Learning Manual

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

eXe Learning Programı ile Bir SCORM İçerik Paketinin Hazırlanması: Genel Bilgiler- Bölüm 1

eXe, öğretmenlere ve akademik personele, HTML, XHTML(EXtensible Hypertext Markup Language) ya da daha karmaşık web-yayınlama uygulamalarında yetkin olmalarına gerek kalmadan, web tabanlı öğrenme ve öğretme araçlarının tasarımı, geliştirilmesi ve yayınlanmasında yardımcı olmak amacıyla geliştirilmiş açık kodlu bir editördür. Yani bir e-öğrenme aracı değildir. Amacı öğretmenlerin ve akademik personelin öğretici yayınlarını web’e sunmalarında kolaylık sağlamaktır (Önal vd. 2006).

eXe Learning oldukça kullanışlı bir XHTML editörüdür. İnternetten ücretsiz olarak temin edilebilir. Windows, Linux ve Mac OS altında çalışabilen sürümleri vardır. Firefox tabanlı çalışmaktadır. Bu editör ile istendiğinde bir web sitesi veya LMS ortamında çalıştırılabilir SCORM paketi, IMS (Instructional Management System) içerik paketi ya da bir iPOD’da çalışabilen bir materyal kolaylıkla hazırlanabilir. Hazırlamak istediğiniz içeriğe resimler, flash videolar, tablolar gibi ders içeriğini zenginleştirebilecek pek çok aktif nesne yerleştirilebilir. Editörün çalışma mantığı kolayca kavranabilir ve içerik hazırlamak isteyen bir eğitimci için zorluk teşkil etmez, kullanımı kolaydır, kullanıcı ara yüzü bunu kolaylaştıracak şekilde tasarlanmıştır. eXe Learning’in tüm bu hizmetleri iDevice denen kullanışlı aygıtları aracılığıyla sunar. Şimdi bu aygıtları ve eXe’nin özelliklerini kısaca inceleyelim.

eXe Learning
Windows üzerinde kurulum işlemi tamamlandıktan sonra, eXe programı çalıştırıldığında kullanıcı Şekil 1 deki gibi bir arayüz sayfası ile karşılaşır. Sayfanın üst kısımda bir menü çubuğu bulunmaktadır. Program ile ilgili ayarlamalar buradan yapılır. eXe’nin arayüzü iki ana bölüme ayrılmıştır. Sağdaki büyük pencere, tasarım esnasında materyallerin yerleştirildiği ve işlendiği çalışma alanıdır. İki alt bölümden oluşur. Bunlar materyalin hazırlandığı Authoring bölümü ve doküman özelliklerinin ayarlandığı Properties penceresidir. Sol tarafında ise yine iki bölüme ayrılmış bir side bar bulunmaktadır. Bu side barın üst kısmında tasarlanan içeriğin krokisi bulunur. Eklenen her yeni sayfanın adı ve bağlı olduğu sayfalar burada hiyerarşik bir düzende gösterilir. Alttaki kısımda ise içerik hazırlanırken kullanılan araçlar bulunmaktadır.

Şekil 1:eXe Learning arayüzü
Üst kısımdaki menü çubuğu dört menüden oluşmaktadır. Bunlar File, Tools, Styles ve Help’tir. File menüsünden yeni bir dosya açma, kayıtlı dosyaları açma ve kaydetme, işlemleri yapılır. File menüsündeki en önemli özellik export özelliğidir. Buradan hazırlanan içerik başta IMS ve SCORM 1.2 olmak üzere pek çok formatta yayınlanabilir. File menüsü ve bileşenleri Şekil 2.a’da görülmektedir. File menüsünün hemen sağında Tools bulunmaktadır. Buradan iDevice Editor yardımıyla kullanıcı kendi ihtiyaçlarına uygun aygıtlar oluşturabilir. Preferences seçeneğinden programla ilgili dil ayarlamalarını yapabilir. Şekil 2.b’de Tools menüsü ve bileşenleri görülmektedir. Styles menüsü ise (Şekil 2.c) kullanıcıya oluşturduğu eğitim dokümanları için yedi farklı tema seçeneği sunar. Help menüsünden (Şekil 2.d) ise online yardım alınabilir ayrıca programın manuel ve tutorial kısımlarından programla ilgili bilgi alabilir. Help menüsü için henüz Türkçe destek bulunmamaktadır.

Şekil 2. Menü çubuğu bileşenleri

Side barı oluşturan iki kısımdan ilki üstte bulunan Outline bölümüdür (Şekil 3). Bu kısımda içeriği oluşturan sayfalar, başlıklar halinde hiyerarşik bir sırada dizilirler. Hazırlanan içeriğe yeni sayfa eklenebilir, istenmeyen sayfalar silinebilir ve sayfa isimlerinde değişiklik yapılabilir. Alt kısımda bulunan ok işaretleri ile sayfaların yerleri ve bağlı oldukları hiyerarşik yapı değiştirilebilir.

Şekil 3. Outline penceresiŞekil4. iDevices penceresi

Outline penceresinin hemen altında on sekiz adet standart aygıttan oluşan iDevice bölümü bulunmaktadır(Şekil 4.). Bu aygıtlar içerik tasarımını kolaylaştıran, çeşitli formatlarda hizmet veren minik editörlerdir.

eXe ile bir sayfa hazırlanırken iDevices aygıtlarından yararlanılır. Listedeki herhangi bir aygıtı kullanmak için o aygıt üzerine bir defa tıklanması yeterlidir. Aygıta tıklandıktan sonra Authoring penceresindeki sayfada o aygıta ait minik bir editör belirir. Seçilen aygıtın türüne göre editör özellikleri değişiklik gösterse de genel görünümleri benzerdir. Bir sayfa üstüne birden çok aygıt yüklenebilir. Farklı türden aygıtlarla tasarlanan içerikler tek bir sayfaya eklenebilir ve bu uygulamalar sorunsuz çalışır. Ancak, sayfaya başına düşen iDevice sayısı arttıkça sayfanın yüklenmesi zorlaşır. Sayfa hazırlanırken bu durum da hesaba katılmalıdır. eXe’nin etkin olarak kullanılabilmesi için bu aygıtların çalışma mantığı iyi kavranmalıdır. Şimdi bu aygıtlardan kısaca söz edelim.

Yazının Devamı Bölüm 2 ==>

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Önal, A., Kaya, A. ve Draman, S.E., 2006, Açık Kaynak Kodlu Çevrimiçi Eğitim Yazılımları. Akademik Bilişim 2006 BilgiTek IV 9-11 Şubat 2006. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paylaşılabilir İçerik Nesne Referans Modeli (Shareable Content Object Reference Model – SCORM)

SCORM standardı, Amerikan ordusunun personeline eğitim vermek onları farklı branşlarda da etkin kılmak için yeni eğitim yöntemleri üzerinde çalışmasıyla başladı. Bu amaçla hizmet içi eğitim çalışmaları başlatıldı. Askeri personelin içinde bulunduğu şartlar gereği bu eğitim ihtiyacı yüz yüze karşılanamayacağından uzaktan eğitim çalışmalarının başlatılmasına karar verildi. Bu karardan sonra ihale yoluyla uzaktan eğitim içerikleri geliştirilmeye başlandığında; her firmanın ayrı içerikler geliştirdiği ve bunların hepsinin ancak firmanın geliştirdiği Öğrenme Yönetim Sisteminde (ÖYS) çalıştığı görülmüştür. Bu durumun içinden çıkılması zor bir ÖYS kargaşası yaratması nedeniyle zamanın Savunma Bakanı ABD Başkanının da katıldığı bir konferans düzenleyerek, ilgili tüm kurum, üniversite ve firmaları bir araya getirmiştir. Bu konferans sonunda ÖYS'lerine asgari müştereklerde birleşecek bir standart getirme kararı alınmıştır. Bu karar sonucunda toplanan ADL inisiyatifi ile bir çalışma grubu kurulmuş ve geliştirilen standartlara paylaşılabilmesi ve referans oluşturması maksadı da dikkate alınarak paylaşılabilir içerik nesneleri referans modeline SCORM adı verilmiştir (http://tr.wikipedia.org).

1997 yılında Amerika Savunma Bakanlığı tarafından kurulan ADL organizasyonuna, federal ve özel kurumlara önderlik etmesi ve eğitim ihtiyaçlarına destek olması amacıyla kullanılacak teknoloji tabanlı eğitime yönelik standartlar geliştirmesi görevleri verilmiş ve ilk geliştirme laboratuarları da bizzat savunma bakanlığı tarafından kurulmuştur. Daha sonra bu organizasyona, İngiltere ve Kanada basta olmak üzere pek çok uluslar arası organizasyonla birlikte üniversiteler de akademik olarak destek vermeye başlamıştır.

SCORMBu çalışmaların sonucu olarak 2000 yılının ocak ayında ilk SCORM sürümü olan SCORM 1.0 piyasaya sürülmüştür. Daha sonra bunu 1.1 ve 1.2 sürümleri izlemiştir. En sonunda Ocak 2004 yılında isimlendirmede ufak bir değişiklikle SCORM 2004 piyasaya sürülmüştür.

Halen SCORM 2004 V.3 sürümü bulunan bir içerik yönetimi standardıdır. SCORM standartları içeriğin öğretilebilir özellikleri ile değil, yayımı ile ilgilenmektedir. SCORM standartları; e-öğrenme içeriklerinin birlikte çalışılabilirlik, yeniden kullanılabilirlik, yönetilebilirlik, ulaşılabilirlik, devamlılık, ölçeklenebilirlik, sıralama ve dolaşım özellikleri üzerine getirilen standartlardan oluşmaktadır. SCORM, içeriklerin çalışması için bir iskelet oluşturur. Bu içerikte aşağıdaki tanımlar bulunur:

1. Kalıcılık (Durability):İçerik, maliyetini karşılayabilmesi için tutarlı olduğu sürece kalıcı olmalıdır.
2. Taşınabilirlik (Portability):İçerik bir sistemden başka bir SCORM destekli sisteme taşınabilmelidir.
3. Tekrar Kullanılabilirlik (Reusablity):İçerik tekrar tekrar kullanılabilir olmalıdır. Modüller farklı şekillerde düzenlenebilir olmalıdır.
4. Çok yüzlülük (Interoperablity):İçerik bir sistemden başka bir sisteme taşındığında da çalışıyor olmalı.
5. Erişilebilirlik (Accessiblity):İçerik, içerik kütüphanesinden erişilebilir olmalıdır. Bu da belirli metadataların içerik paketine eklenme zorunluluğunu getirir.
SCORM ders içeriğinin yayınlanması, öğrenim sürecinin takibi, içerikte kullanılan ders materyallerinin ne sıra ile verileceğini belirler, öğrenci hakkında rapor tutar.

SCORMSCORM paketi halinde hazırlanmış bir ders içeriği SCORM kullanan her platformda aynı şekilde çalışır ve aynı sonuçları verir. Ders içeriğini paylaşılabilir, taşınabilir ve tekrar kullanılabilir kılar. SCORM kullanılarak yapılmış ders içerikleri tek bir havuzda toplanabilir, sınıflandırılabilir ve isteyen herkes bu veri havuzundan yararlanabilir. SCORM üç bileşenden oluşmaktadır. Bu bileşenler SCORM olarak paketlenmiş ders içeriğinin bu standardı kullanabilen tüm platformlarda kullanılabilmesini sağlar. Bu bileşenler sırasıyla;
a)İçerik Paketleme Modeli (Content Aggregation Model).
b) Sıralama ve Dolaşım (Sequencing and Navigation).
c) Çalışma Zamanı Ortamı (Run-Time Environment)’dır.
Şimdi bunları kısaca açıklayalım.

a) İçerik Paketleme Modeli
Ders içeriğinin uygun şekilde paketlenmesi ve Farklı LMS platformlarında herhangi bir düzenleme gerektirmeden çalışabilmesini sağlar. İçeriğin LMS’e nasıl aktarılması gerektiğini belirler.

b) Sıralama ve Dolaşım
Ders içeriğinin organizasyonunu sağlar. İçeriğin ne sıra ile verileceğini belirler. Böylelikle bir aktivite ağacı oluşturur. İçeriğin takibi bu ağacın yapısına göre olur.

c) Çalışma Zamanı Ortamı
LMS’in paylaşılabilir bir içerik nesnesini nasıl çalıştıracağını ve çalıştırırken nasıl iletişim kuracağını tanımlar. LMS’in bir içerik nesnesi içerisinde gezinirken kullanıcının neler yaptığını izleyebilmesi için, içerik nesnesinin LMS’e bir dizi rapor göndermesi gerekir. Yani, içerik nesnesi ile LMS arasında çift yönlü bir iletişim söz konusudur. Bu iletişim SCORM API (Application Programming Interface) ile sağlanır(Bayram vd., 2009).

SCORM standardına göre hazırlanmış bir ders içeriği tüm bu özellikleri içinde barındırır. SCORM paketi haline getirilen ders içeriği başka LMS programlarında da kullanılabilir, bir veri havuzunda depolanabilir ve gerektiği zaman tekrar tekrar kullanılabilir. Ders içeriğinin tasarlanması uzun ve zahmetli bir iştir. Ders materyalinin seçimi ve sunulabilir hale getirilmesi, konuların veriliş sırası, sınavların uygulanması ve başarı düzeyinin ölçülmesi eğitimcinin ana problemidir. Tasarlanan içerik, sanal ortamda ve bir SCORM ders olarak sunulmak istendiğinde içeriğin buna uygun bir formatta hazırlanması sorunu ortaya çıkar. Bu sorunun üstesinden gelmek ve eğitimcinin üzerindeki yükü hafifletmek amacıyla çeşitli SCORM editör programları yazılmıştır. Bu editörlerden birini kullanan eğitimcinin yapması gereken tek şey, topladığı ders materyalini editörü kullanarak ders sunumuna uygun şekilde biçimlendirmektir. Ders tasarlandıktan sonra tek bir tuşa basılarak içerik SCORM paketi haline getirilir. Bu paket artık ortamdan bağımsız bir yapıya sahip olduğundan SCORM destekleyen herhangi bir LMS programında başarıyla çalıştırılabilir, istenilen yerde depolanarak bir içerik havuzu ya da ambarı oluşturulabilir ve bu içerik ambarındaki paketler tekrar tekrar kullanılabilir. En önemlisi başkaları ile paylaşılabilir. Piyasada bu işi yapan pek çok SCORM editörü bulunmaktadır. eXeLearning, ADOBE CAPTIVATE, RELOAD, Deltalearn, bunlardan bazılarıdır. Bir sonraki bölümde ücretsiz bir SCORM editörü olan eXe Learning ile bir içerik paketinin hazırlanması üzerinde durulacaktır.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Bayram, F., İbili, E., Hakkari, F., Kantar, M. ve Doğan, M., 2009, E-Üniversite: SCORM Uyumlu Modüler Öğrenim Yönetim Sistemlerinin Yükseköğretimde Kullanımı. Akademik Bilişim’09 -XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009 Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.

http://tr.wikipedia.org

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Açık Kaynak Kodlu LMS Yazılımları

Açık kaynak kodlu yazılım, kullanıcısının program kodlarına erişebilme, onları düzenleme, değiştirme haklarına sahip olduğu yazılım çeşididir. Bu çeşit yazılımlara ‘Özgür Yazılım’ denmektedir. Özgür yazılım, özgürlükleri korumaya yönelik bir akımın adıdır. Özgür yazılım ücretsiz olmak zorunda değildir. Bu yanlış anlaşılma, İngilizce'deki free sözcüğünün bedava ve özgür olmak üzere iki karşılığı olmasından kaynaklanmaktadır (http://wiki.linux-sevenler.org)

Özgür yazılımlar ücretsiz de dağıtılabilirler, pek çoğu da bu şekilde dağıtılmaktadır. Fakat bir yazılımı özgür yapan şey, kaynak kodlarının kullanıcıya verilmesi, kullanıcının bu kaynak kodlarını başkaları ile paylaşımının engellenmemesi ve yazılımın kaynak kodlarında istenirse değişiklik yapabilme özgürlüğünün kullanıcıya tanınmasıdır(http://wiki.linux-sevenler.org).

GNUÜretilen bir programın özgür yazılım olabilmesi için öncelikle Genel Kamu Lisansı ile lisanslanması gerekir. GPL birçok yerde kullanılan ücretsiz yazılım lisansıdır ve özgün hali Richard Stallman tarafından GNU projesi için yazılmıştır. Üçüncü ve son sürüm ise Richard Stallman'ın yöneticisi olduğu Özgür Yazılım Vakfı (FSF), Eben Moglen ve Yazılım Özgürlüğü Hukuk Merkezi tarafından kaleme alındı ve özgür yazılım ortamının çeşitli itiraz ve katkılarıyla son şekli verildi(http://tr.wikipedia.org).

Bu lisansın güncel sürümü (GPLv3), Özgür Yazılım Vakfı (FSF) tarafından 29.07.2007 tarihinde yayınlandı. GNU Kısıtlı Genel Kamu Lisansı yani LGPL ise GPL’nin bazı yazılım kütüphaneleri için yazılmış sürümüdür Copyleft esaslı lisansların en güçlü ve en yaygın örneği olan GNU GPL günümüzde milyonlarca yazılım bileşeni tarafından kullanılmaktadır(http://tr.wikipedia.org).
pardus_linux
Özgür yazılımlara verilen bu lisansın bazı özellikleri vardır. Açık kaynak kodlu yazılımların kullanıcılarına sundukları temel özgürlükleri belirler. GPL’nin dört temel özgürlüğü vardır. Özgür Yazılım Vakfı (FSF) tarafından kaleme alınan GNU Genel Kamu Lisansı bu dört temel özgürlüğü güvence altına almayı amaçlar. Bu bunlar sırasıyla;
i) Programı sınırsız kullanma özgürlüğü.
ii) Programın nasıl çalıştığını inceleme ve amaçlara uygun değiştirme özgürlüğü.
iii) Programın kopyalarını sınırsız dağıtma özgürlüğü.
iv) Programın değiştirilmiş halini dağıtma özgürlüğüdür.

Açık kaynak kodlu LMS programları için de aynı durum söz konusudur. Maliyetleri düşüren, sınırsız kullanım ve geliştirme olanaklarını birlikte sunan açık kaynak kodlu yazılımlar, uzaktan eğitim çalışmalarının özgürce yapılması ve geliştirilebilmesi için gerekli teknik altyapının oluşmasını sağlamıştır. Açık kaynak kodlu yazılımların sürekli gelişen, özgür ve yeni fikirlere açık yapısından yararlanılarak birbirinden farklı pek çok LMS programı geliştirilmiştir. Açık kaynak kodlu olmaları, ve özgür yazılımın sunduğu sınırsız geliştirme olanakları, LMS yazılımlarının üniversite düzeyindeki eğitim kurumları bünyesinde uygulama alanları bulmalarını sağlamıştır. Bu uygulamalar sonucunda açı kaynak kodlu LMS programları büyük bir ilerleme göstermiş ticari LMS versiyonları ile boy ölçüşecek düzeye gelmiştir. Bunlar arasında Moodle, Dokeos, OLAT, dotLRN, ATutor akla ilk gelenlerdir.

moodleBu yazılımların hemen hepsi benzer hizmetler vermektedirler. Öğrenci, öğretmen ve personel bilgilerinin kaydı, derslerin planlanması ve uygulanması, sınavların yapılması gibi konularla ilgili çeşitli çözümler sunmaktadırlar. LMS programlarının sunduğu bu hizmetler pek çoğu için birbirine benzese de sıra ders içeriği hazırlamaya geldiği zaman LMS’ler arasında olan bazı farklardan dolayı zorluklar ortaya çıkmaktadır. Bir LMS’de hazırlanan ders içeriği farklı bir LMS programında denenmek istendiğinde ya da aynı LMS türündeki başka bir platforma taşınmak istendiğinde istenilen sonuç alınamamaktadır. İlgili ders içeriği başka bir ortamda çalışmamakta sadece hazırlandığı ortamda çalışmaktadır. Diğer ortamlarda çalıştırabilmek için ders içeriğinin o ortamlarda da ayrıca hazırlanması gerekir. Dersin hazırlanmasında kullanılan materyaller aynı olsa bile bu durum değişmez. Ayrıca hazırda bulunan ve kullanılan ders içeriği içinde değişiklikler yapmak istediğimizde de yine pek çok şey baştan üretilmek zorunda kalınabilir. Bu durum zaman kaybı ve fazladan emek harcamak demektir.

Bazı LMS programları bu konuda eğitimciye/tasarımcıya yardımcı olsalar da yine de yeterince esneklik sağlanamamaktadır. Ayrıca bir yıl kullanılan ders içeriği bir sonraki yıl tekrar kullanılmak istendiğinde yine benzer sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu durumun önüne geçmek, ders içeriklerinin başka platformlarda kullanılabilir kılmak, bir kez kullanılan ders içeriğini yeniden kullanılabilir kılmak için birtakım standartlar geliştirilmiştir. Bunların başında SCORM standardı gelmektedir. Gelecek bölümde SCORM standardı ayrıntılı olarak ele alınacaktır.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

http://wiki.linux-sevenler.org
http://tr.wikipedia.org

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Öğrenme Yönetim Sistemi (Learning Management System-LMS)

e-öğrenme/uzaktan eğitim kavramlarının geliştirilmesi ile eğitim tek bir yerle (okulla) sınırlı olmaktan kurtarılmıştır. Böylelikle eğitim almak isteyen ama çeşitli nedenlerden dolayı (sağlık sorunları, yoğun iş hayatı, uzak mesafeler vs.) eğitim kurumuna devam edemeyen insanlar ile daha geniş bir kitleye eğitim vermek isteyen ama yüksek maliyetler yüzünden (eğitim verilecek yere yapılması gereken binalar, bu binalarda çalıştırılacak personelin giderleri, vs.)bunu gerçekleştiremeyen eğitimciler ve eğitim kurumları için alternatif bir eğitim öğretim olanağı sunulmuştur. Geliştirilen yeni teknolojiler ile sanal ortamda bir okulun verebileceği kalitede, hızlı ve verimli eğitim alınabilmektedir. Bilgisayar teknolojisiyle sanal ortama taşınan okul, ders içerikleri ile birlikte çok önemli bir sorunu da yanında getirir. Öğrencilerin kayıt işlemleri, onlara ait bilgilerin saklanması, derslerin ne sıra ile verileceği, sınavların nasıl yapılacağı ve değerlendirileceği, derse katılımın nasıl takip edileceği, derslerini sanal ortama taşımak isteyen bir eğitimcinin veya eğitim kurumunun üstesinden gelmesi gereken sorunlardır. Bu sorunları aşmak için programcılar, tüm dünyada Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS) olarak anılan yazılımları geliştirmişlerdir.

Öğrenme Yönetim Sistemi eğitim amaçlı hazırlanmış bir ders içeriğinin sanal ortamda öğrencilere verilmesini sağlayan, öğrencilerin derse devam durumu, başarı düzeyi gibi konularla ilgili istatistik tutan yönetim yazılımlarıdır. Bu yazılımlar web sayfası şeklinde dizayn edilmişlerdir. Sisteme ulaşmak isteyen bir öğrencinin yapması gereken tek şey bilgisayarını açıp web tarayıcısına ilgili sayfanın internet adresini girmektir. Aynı durum eğitmen ve site yöneticileri için de geçerlidir. Bu açıdan hem öğretmenler hem de öğrenciler için çok büyük kolaylık sağlarlar.

LMS’lerin temel amacı, öğrenim/öğretim programlarının yönetimini kolaylaştırmaktır. LMS’ler, öğrencilere öğrenim gelişimini planlamak, arkadaşlarıyla iletişim kurmak ve birlikte çalışmayı sağlayarak yardımcı olurken yöneticiler için kurumsal olarak hedeflenen öğrenime ulaşmak için müfredatları ve ders programlarını sağlamak, plan, etkinlik gibi bilgilerle ders materyalini öğrencilere ulaştırmak, öğrenci katılımını izlemek, analiz etmek ve raporlamakta yardımcı olmaktadır(Bayram vd., 2009).

LMS’ler tüm bu işleri yapabilecek pek çok özellikle donatılmıştır. Hepsinin kendine göre bir veri bankası bulunur. Öğrenci, öğretmen ve dersler ile ilgili bilgiler burada tutulur. Kullanıcıların karşılıklı iletişim kurabilecekleri forum sayfaları, bazılarında görüntülü iletişim olanağı, video ve ses dosyalarını kullanabilme olanağı, sınavların uygulanmasını kolaylaştıran sınav modülleri, öğrenci durumunu gösteren istatistiksel grafik üniteleri, anket programları ve daha pek çok özellik ile birlikte okuldan farksızdır.

Böyle bir sistemi kurmak ve çalıştırmak istendiğinde iki ayrı seçenekle karşılaşılır. Bunlardan ilki lisans ücretini ödeyerek satın alınacak bir LMS çözümüdür. Burada sistem ile ilgili her şey üretici firma tarafından karşılanır. Kullanıcıya da sadece sistemi kendi amaçları doğrultusunda kullanmak düşer. Bunun haricinde kullanıcıların programla ilgili yapabilecekleri değişiklikler üretici firmanın izin verdiği sınırların dışına çıkamaz. Ayrıca yapılacak güncellemeler ya da sisteme eklenmek istenen özellikler için de ekstra ücret ödenmesi gerekebilir. İkinci seçenek ise açık kaynak kodlu LMS programlarını kullanmaktır. Bu programlar internetten ücretsiz olarak temin edilebilirler. Verdikleri hizmet, ticari amaçlı programlarla aynıdır. Ancak bu tür yazılımlar önemli bir farkla ticari olan LMS’lerden ayrılır. Açık kaynak kodlu yazılımlarda kullanıcılar program kodlarına istedikleri gibi müdahale etme, değiştirme ve geliştirme olanağına sahiptirler. Ayrıca bu tarz programların geniş bir geliştirici kitlesi olduğu için sürekli ve ücretsiz güncelleme olanağı bulunmaktadır. Bundan dolayı açık kaynak kodlu LMS’ler her geçen gün daha çok kullanılmakta ve önemi artmaktadır.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Bayram, F., İbili, E., Hakkari, F., Kantar, M. ve Doğan, M., 2009, E-Üniversite: SCORM Uyumlu Modüler Öğrenim Yönetim Sistemlerinin Yükseköğretimde Kullanımı. Akademik Bilişim’09 -XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009 Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18 Eylül 2010 Cumartesi

Uzaktan Eğitim

İçinde bulunduğumuz çağda, bir toplumun, uluslar arası alandaki yerini ve etkinliğini belirleyen en önemli faktör, bireylerinin sahip olduğu eğitim düzeyidir. Günümüzde “gelişmiş ülkeler” olarak nitelendirilen devletlerin ortak özelliği, iyi eğitim almış insanlardan oluşan bir tabana sahip olmalarıdır. Bu taban, onların nitelikli işgücü kaynağını oluşturur. Bu ise, düşünce, sanat, bilim, teknoloji ve ekonomi alanlarında gelişimin sürekliliğini sağlar.

Gelişmek isteyen bir toplumun bireylerini eğitmesi şarttır. Gelişmiş ülkeler tarih boyunca bu konu üzerinde titizlikle ile durmuşlar, sadece insanlarına eğitim vermekle kalmayıp, eğitim kalitesini ve olanaklarını da sürekli arttırmaya çalışmışlardır. Yüzyıllar boyunca uygulanan klasik eğitimi (okuldaki sınıflarda verilen dersler) gelişen teknolojiden de faydalanarak devamlı desteklemişlerdir. Bu gelişim uzun bir süreç içinde gerçekleşmiştir. Günümüz toplumu, tarım çağından endüstri çağına kadar birçok büyük değişiklikten geçmiş ve “bilgi çağı” olarak nitelendirilen döneme girmiştir (Reigeluth,1995).
Bilginin paylaşımı ve insanlara ulaştırılması ile ilgili ilk gelişme matbaanın icadı ile yaşandı. Bu makine, kitapların kolay ve hızlı bir şekilde çoğaltılmasını sağladı. Kitapların bol ve ucuz oluşu insanların bilgiye ulaşmasını hızlandırdı. Yine matbaanın icadı ile gazete, dergi gibi sürekli yayınlar toplum hayatına girdi. Bilginin herkese ulaşmasını ve iletişimin artmasını sağladı. Bu bağlamda matbaa makinelerinin icadı o günden bu güne kadar alınan yolun ilk adımı oldu. ilk matbaa

Bugün bilgisayarın ve internet teknolojilerinin geliştirilmesi ve günlük hayatta kullanılması toplum üstünde matbaa makinesinin yaptığı etkiyi tekrarladı. İnsanlık önüne yeni bir çağ açtı. Şu an bilgi çağını yaşamaktayız. Bilgi ve iletişimi, hız ve kapasite bakımından akıl almaz boyutlara ulaştıran, insanları dünya çapında birbirine bağlayan internet artık hayatımızın vazgeçilmezi olmuştur. Bilgisayar ve internet teknolojilerinden devlet kurumları ve özel şirketler de faydalanmaktadırlar. Artık pek çok şeyin internetten yapılır hale geldiği görülmektedir.

Tüm bunlardan eğitim sektörü de etkilenmiştir. Çeşitli üniversiteler ve diğer eğitim kurumları resmi yazışmaları, duyuruları internet üzerinden yapmaya başlamışlar, sadece yazışma ile kalmayıp bilimsel konferans ve diğer akademik çalışmalarını da internet üzerine taşımışlardır. İnternet teknolojileri, yıllardan beri uygulanmakta olan uzaktan eğitim sistemini de etkilemiş ve sunduğu yeni olanaklar sayesinde bu sistem önünde yeni ufuklar açmıştır. e-öğrenme adı verilen yeni bir kavram ortaya çıkmıştır. Artık insanlar internet aracılığıyla, evlerinden ayrılmadan istedikleri eğitimi alma olanağına kavuşmuşlardır.
Uzaktan eğitimin internet üzerinden yapılmaya başlanması, öğretmen, öğrenci ve ders materyalinin bir araya getirilerek eğitimin yapılmasını sağlayan sanal ortamların tasalanmasını zorunlu kılmıştır. Bu amaçla çeşitli programlar yazılmıştır. Bu programlar Öğrenme Yönetim Sistemleri (LMS-Learning Management Systems) ortak adıyla anılmaktadır. Bu programların pek çok çeşidi bulunmaktadır. Bazıları ticari amaçlı olup lisans ücreti ödemek şartı ile kullanılabilir. Bununla birlikte ticari amaç gütmeyen, ücretsiz açık kaynak kodlu LMS yazılımları da bulunmaktadır. Özellikle açık kaynak kodlu yazılımlar üniversiteler için ayrı bir öneme sahiptir. Uzaktan eğitimin/e-öğrenmenin geleneksel öğrenme ortamlarına göre en büyük avantajı olan maliyet, açık kaynak kodlu yazılımların diğer artıları ile birlikte büyük ölçüde ortadan kalkmaktadır. e-öğrenmenin hızla gelişimi için açık kaynak kodlu yazılım kullanımının yaygınlaşması eğitsel kalitenin ve öğretim araçlarının gelişimini sağlamış ve bundan sonra da sağlayacaktır (Aydın ve Biroğul, 2008).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Aydın, C.Ç. ve Biroğul, S., 2008, E-Öğrenmede Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemleri ve Moodle. Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:1, Sayı: 2, Mayıs 2008.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reigeluth, M.C. (1995). Educational Systems Development and Its Relationship to ISD, In Anglin G.J. (Eds.), Instructional Technology Past Present, and Future. Libraries Unlimited, Inc, Colorado.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17 Eylül 2010 Cuma

Yakut Gibi Çay


Yakut gibi çay, tavşan kanı değil bir bardak yakut kıvamında çay... İşsizlik, parasızlık, günlük hayatın sıkıntıları, bir türlü bitiremediğim tez, sorun üstüne sorun sorun üstüne sorun. Tüm bu sıkıntılardan kurtulmanın en iyi yolu hepsinin üstüne akşamları içtiğim bir bardak yakut rengi çayda saklı. Hem de ince bellide...
Tavşan kanı çay
Daha ilk bardağı yudumlamadan kokusuyla kendimden geçiyorum, tüm kaslarım gevşiyor. Sanki koca gün boyunca sıkılan ben değilim. Dünyadan yana hiç derdim yokmuş gibi, dünyaya dair ne kadar derdim varsa çayın dumanına katılmış onunla birlikte uçup gidiyor. Hele bir de içine bergamot katmışsan... Ben iki kaşık çaya yarım kaşık bergamot katarım. Onun keyfine diyecek yok. Akşam yemeği üstüne dünyadan yana tek sefam budur benim. İnce bellide çayımı yudumluyorum zevkten sarhoş olmuş vaziyet bön bön televizyona bakıyorm. Kavak yelleri diye bir dizi oynuyor.Kavak YelleriAklımda kalan son dert tasa zerreciklerini de televizyona bakarken uçuruyorum. Boşalıyor kafam. Bir grup gencin sorunlarını izlerken televizyonda, kendi dertlerimi tümden unutuyorum. Sanki ben yaşamıyorum artık onlar yaşıyor ben de izliyorum. Bir sezon boyunca başlarına ne çok şey geliyor. Ne çok macera yaşıyorlar. Hepsinden de bir şekilde kurtulmayı başarıyorlar. Tabii senarist onlardan yana. Ana karakterlere dokunmak yok! Onlar ölseler bile senaryo çevrilir geri gelirler. Benim senarist kimden yana acaba? Onu bir türlü çözemedim. Neyse çözmebilmemin imkanı da yok zaten. Fizik sorusu değil ya bu hayat!...
pelin-karahan
Aslı diye bir karakter var; "doktor hanım". Gözüm ona takılıyor sürekli. Zaten iyice gevşemişim; sarhoş olmuşum o mavi gözleri görünce öylece kendimden geçiyorum; iç geçiriyorum. Kocaman kocaman açıyor onları. Şaşkın şakın da bakıyor...O sahneleri direkt kadrajın ortasına alıyorlar. Herşeyin ortasında mavi mavi parlayan ışıl ışıl gözler... Sanki önce gözleri yaratılmış da yüzü sonradan tasarlanmış gibi... Memleketten gelen cevizleri hacamat edip çaya katık yapıyorum. Kalori duvarı diye birşey varsa şayet; çok şekerli çay yanında bolca ceviz ile bu akşam o duvarı kafalayıp duruyorum. Kendimden geçmişim; delicesine tıkınıyorum. Aklım başka yerde ruhum başka yerde, bedenim başka yerde... Biri "sorunlar var çözülecek" diyor (bu aklım oluyor) ruhum yetişiyor imdadıma kaçtığı yerden. "Boş ver!" diyor "olacak olan ne ise olsun! bırak taşları düşsünler düşecekleri yerlere!" Bedenim kayıtsız, sadece cevizleri tüketip çay içmekle meşgul. Benliğim ortada kalmış; aklımı, ruhumu, bedenimi toplama çabasında. İşin en ilginç yanı içimde bu kadar çok şey olmasına; tüm esen bu fırtınaya bu garip savaşa rağmen, dış görünüşüm dizi izleyen otuzuna merdiven dayamış garip bir adam. Sakin sakin çay içiyor, sizi izliyor. Şimdi bana sorabilirsiniz: Hani tüm dertlerini unutmuştun, nooldu? Bilmiyoum... Bir tarafım hala onlarla boğuşuyor bir tarafım hayatından memnun.YakutYakut rengi çayın zevkinde buluyorum teselliyi. Ama aklım, ruhum, bedenim, bu kargaşa... Düşününce hepten zehir ediyorlar yediğimi bana. Üç kuruşluk keyfim var onu da tasalarla bilenmiş düşüncelere kurban ediyorum sonra yazmak geliyor içimden. Diyorum ki "neden olmasın, neden yazmayayım?" Yazmak da bir çeşit dertleşme yolu değil mi? Kimseye anlatamıyorsan ya da anlatacak kimsen kalmadıysa yaz. Yazdıklarınla ışık tut karanlık dünyana. Dertlerin yarasa olmuşlar benliğinin en derin mağaralarında yer edinmişler. Oradan ciyak ciyak bağırıyorlar. Işık tut onlara. Kaçışsınlar oradan. Çıksınlar gitsinler içimden. Di mi?... Di!... O zaman yaz!... En iyisi yaz. Hiç olmazsa kendinle konuşmaktan iyidir. En azından delidir demezler senin için.

13 Eylül 2010 Pazartesi

Online Store/ Computers and Internet




Host 10 Websites With Unlimited Space And Traffic For Just $9.99/Year
We are the host of your dreams!!!

-UNLIMITED GBs of Space
-UNLIMITED GBs of Transfer
-UNLIMITED GBs MySQL Databases
-60 DAYS MONEY BACK GUARANTEE
Order Now!




Wordpress Remix 3.0

-Ideal for EVERYONE!
-WordPress as CMS at its best.
-Multiple Options - Easily Customizable.
-Light-weight, Professional code and design.

WP Remix a WordPress powered master theme, is completely customizable, quality coded & comes bundled with many layout options that helps everyone create custom websites in minutes saves weeks of time, maintaining top notch standards - compliant quality.Order Now!

10 Eylül 2010 Cuma

HTML KODU İLE WEB SAYFASINA DİKEY ÇİZGİ ÇİZMEK






Dikey çizgi çizmek web sayfası tasarlarken karşılaşılan zorluklardan biridir. HTML sadece <hr> tagı ile yatay çizgi çizme imkanı sunar; dikey çizgi tagı yoktur. Dikey çizgi çizebilmek için biraz uğraşmak gerekmektedir. Bu yazıda HTML ve CSS kodları yardımıyla dikey çizgi çizebilmek için <div>tagını kullanarak uygulayabileceğiniz iki yöntemden bahsetmek istiyorum.


1. <div> tagının "border" özelliğini kullanmak

Yan yana dizilen divlerden bir tanesine kenarlık eklenerek dikey çizgi elde edebilir. Bununla ilgili örnek kodlama:

<div id="taban" style= border: solid 2px #cccccc; width:452px; height:auto; float:left;">
<div id="Soltaraf" style="width:225px; height:auto; border-right: 2px solid #FFFFFF; float:left; background-color: #999;">
Sol Taraf<br />
İcerik 1<br />
İcerik 1<br />
İcerik 1<br />
İcerik 1<br />
İcerik 1<br />
İcerik 1<br />
</div>
<div id="Sagtaraf" style="width:225px; height:auto; float:left; background-color: #CC9;">
Sağ Taraf<br />
İcerik 2<br />
İcerik 2<br />
İcerik 2<br />
İcerik 2<br />
İcerik 2<br />
İcerik 2<br />
</div>
</div>

Burada 3 tane div kullandım. Tüm divleri barındıran "taban" ve onun içeriğini oluşturan "Soltaraf" ile "Sagtaraf" divleri. "Soltaraf" divine border-right: 2px solid #FFFFFF; kodu ile sağdan 2px kalınlığında bir çerçeve elemanı ekledim. Böylece "Soltaraf" ile "Sagtaraf" arasında 2px kalınlığında beyaz bir sınır çizgisi elde ettim. Aynı şey "Sagtaraf" divinin sol çerçevesine uygulayarak da yapılabilir. Bunun içn "Sagtaraf" divinde "style" içine border-left:2px solid #FFFFFF; kodunu eklemek yeterli olacaktır. Bu kodlamanın sonucu aşağıdaki gibidir:




2.Ayrıca bir <div> tagı koyarak sınır çizgisi olşturmak

Tasarladığınız web sayfasında <div> tagını dikey çizgi elde etmek için kullanabilirsiniz.Böyle bir uygulama için örnek kodlama:

<div id="taban" style="background-color: #000; border: 2px solid #FF0; height:140px; width:450px;">
<div id="Soltaraf" style="float:left; height:140px; width:224px; background-color: #CCC;">
Sol Taraf <br />
İçerik 1<br />
İçerik 1 <br />
İçerik 1 <br />
İçerik 1 <br />
İçerik 1 <br />
İçerik 1 <br />
</div>
<div id="Dikeycizgi" style="width:2px; height: 140px; float:left; background-color: #FF0000; "></div>
<div id="Sagtaraf" style="background-color: #0FF; float: right; height: 140px; width: 224px;">
Sağ Taraf <br />
İçerik 2 <br />
İçerik 2 <br />
İçerik 2 <br />
İçerik 2 <br />
İçerik 2 <br />
İçerik 2 <br />
</div>
</div>


Bu seferki sistemde dört eleman bulunmakta. İlk seferdekilere ek olarak "Dikeycizgi" adında bir div elemanı ekledim. Bu eleman "Soltaraf" ile "Sagtaraf" divlerinin ortasında durmakta ve bir sınır çizgisi; "Dikey Çizgi" görevi görmektedir. 2px kalınlığında ve kırmızı renkte ve tam bir sınır çizigisi oluşturabilmesi için diğer divlerle aynı boydadır. Bu kodlamanın sonucu da aşağıdaki gibidir:



Bu ve benzeri kodlamaları yaparken elemanlara ait kenarlık ve çerçeve kalınlıkları, varsa eklenen margin, padding değerleri de hesaba katılmalı, web sayfasını oluşturan bileşenlerin boyutlandırılması ona göre yapılmalıdır.

8 Eylül 2010 Çarşamba

Asrın Röportajı: Freddy Krueger'la Söyleşi

24karefanzin olaraktan "infial oluşumu"na destek verelim istedik. bundan kelli eski yazılarımız, röportajlarımız zaman zaman "infial" içinde de yayınlanacak. belki yeni yazılar da karalarız. hele bi bunları tekrardan okuyun, duruma göre yani.



sevgili okurlarımız, sizler için amerika'ya ohio'nun springwood kasabasına çocukluğumuzun tatlı sert amcası Freddy Krueger'ı görmek için gittik.



Krueger, 1428 Elm Sokağı'ndaki evinde bu aralar sakin bir emekli hayatı yaşıyor. mahallenin çocuklarına masallar anlatıyor, dizinde uyutuyor. hafiften göbek de yapmış, yakışmış doğrusu, babacan olmuş. merak edenler için söyliyelim; hala eldivenini çıkartmamış! kendisiyle özel hayatı hakkında keyifli bir söyleşi yaptık.





ZOR BİR ÇOCUKLUK GEÇİRDİM

24karefanzin- öncelikle bizi evininzde ağırladığınız için teşekkür ederiz. bize biraz kendinizden bahseder misiniz?

Krueger -
asıl ben teşekkür ederim. efendim ben aslen transilvanya'lıyım. babam annemle evlendikten sonra kan davası yüzünden amerikaya göç etmiş. ben doğma büyüme buralıyım. zaten mahallede kime sorsanız beni bilir, herkesi tanırım. okumadım ben, orta iki terkim. aslında bu içimde bir yara olmuştur her zaman. şimdi keşke okusaydım diyorum. ama ettim işte bi çocukluk bıraktım okulu. gençlere de tavsiyem okusunlar efendi olsunlar. 14 yaşımdaydım babam beni mahalledeki kaportacıya çırak verdi. dört yıl orda çalıştım. arabesk müzikle yoğrulmuş acılarla dolu dört yıl. açıkçası karakterim o yıllarda oturdu.
18 yaşıma geldiğimde evden ayrıldım ve otostopla dünya turuna çıktım. pek çok ülkeyi gezdim. türkiye'ye de uğradım. ülkeniz çok güzel. ikinci mesleğimi istanbul'da edindim. on iki sene halıcılık yaptım. yıllar geçti yaş kemale erdi, geldim otuz beşime. dedim döneyim amerika'ya. kapattım dükkanı esnaf arkadaşlarla helalleştim döndüm amerika'ya.


24karefanzin - peki seri cinayetleriniz nasıl başladı?

Krueger -
amerika'ya dönünce evlendim çoluk çocuğa karıştım. birkaç sene mutlu mesut yaşadım. ama sonra geçim sıkıntısı yüzünden alkole başladım. at yarışına tutuldum. üst üste kaybetmeye başlayınca tabi bu beni agresif yaptı. gençlere de söylüyorum kumar illetine alışmasınlar sakın. bir gün yine kupon yatmış, kafam bozuk, evde türkiye'den getirttiğim tekel biralarından vardı. üç beş tane çektim kafam oldu kıyak. açtım teypten müslüm babayı demleniyorum. karı geldi, toprağı bol olsun, başladı dırdıra. ondan sonrasını hatırlamıyorum. gözüm karardı. hanım, çoluk çocuk karşıma kim çıktıysa.... sonrası bildiğiniz gibi. mahalleliyle yüz göz olduk. yaktılar beni cayır cayır.


DİPÇİK GİBİYİM, İSTESEM YİNE YAPARIM!

24karefanzin - sonra da mahallenin gençlerini kırıp geçirdiniz. bunun sebebi nedir? bu çocuklara yazık değil mi?

Krueger - şimdi şu noktada anlaşalım. öldürüyorum ama kimleri? dikkat ederseniz öldürdüğüm tüm gençler ya eroinman, ya alkolik ya da serseri. yani hakediyorlar bi yerde. üstelik on beş senedir kimseye bir şey yapmadım. artık emekli oldum. mahalleiliyle de aramı düzeltim. tekrar bozmaya da niyetim yok. lütfen bu mevzuyu kapatalım.

24karefanzin - cinayet işlemeyi bırakmanızın sebebi acaba yaşlanmanız olabilir mi?

Krueger - alakası yok. hala sapa sağlamım. sıhhatim yerinde. dipçik gibiyim. istesem yine yaparım. başlarım cinayetlere. zaten bakkalın yeni çırağına da gıcığım bu aralar. mel mel bakıyo suratıma, şebek gibi sırıtıyor bişey söyleyince. ben yaşlılıktan değil artık insanlarla iyi geçinmek istediğim için bıraktım. lütfen bu bahsi kapayalım.

BIÇAKLI ELDİVENİM HAKİKİ BURSA İŞİ

24karefanzin - çok merak edilen bir konu var kazağınızı nerden aldınız?

Krueger - efendim kazağımı İstanbul'dan, Mahmutpaşa'da bir dükkandan aldım. ihraç fazlası.

24karefanzin - peki eldiveniniz?

Krueger - onu da Bursalı bir arkadaşım hediye etmişti. Hakiki bursa işidir. bıçakları keskindir.

EVLENMEK İSTİYORUM!

24karefanzin -günleriniz nasıl geçiyor? neler yapıyorsunuz bu aralar?

Krueger - günlerim sakin geçiyor. sabah erkenden kalkıyorum, yürüyüş yapıyorum. eve gelip kahvaltı yapıyorum, gastemi okuyorum, kuponlarımı kesiyorum. genelde evdeyim. tv izliyorum. Türk kanallarına bakıyorum. yemekteyiz programını ve desti izdivaç'ı hiç kaçırmıyorum.

24karefanzin - desti izdivaç? evlenmek istiyorsunuz galiba?

Krueger - neden olmasın? hayat devam ediyor. yalnız yaşanmıyor. iyi bir ilişkiye, evliliğe açığım.

BİR GECE ANSIZIN GELEBİLİRİM!

24karefanzin - peki başka yapmaktan hoşlandığınız şeyler var mı?

Krueger - söylediğim gibi, artık basit bir hayatım var. sıradan şeyler yapıyorum. eğlenmek için lunaparka gidiyorum, sinemaya gidiyorum. annemlere giderim sık sık. bir de tabi en önemlisi ben de 24karefanzin okuyorum. hatta sırf ben değil annem babam, dayım giller, kuzenlerim falan ailecek 24karefanzin okuyoruz.

24karefanzin - teşekkür ederiz. peki son olarak okuyucularımıza iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?

Krueger - bir gece ansızın gelebilirim!




bu yazı 24karefanzin boş iler müessesesinden verintidir(biz verdik yani haberimiz var olan bitenden. razıyız yani burda yayınlanmasına, arak olayı yok yani...)



7 Eylül 2010 Salı

Online Game Guide Store






Shokz Starcraft 2 Mastery Guide & Campaign Guide

About the Guide

The Shokz Guide is the complete Starcraft 2 Mastery Guide. The Starcraft 2 Guide is an in-depth guide teaching you how to master the Terran, Protoss, and Zerg. Learn the top strategies and play styles of all three races to earn your way to #1 rank Diamond.

The Starcraft 2 Guide teaches you every aspect of the game giving you the advantage against any opponent. The Guide has the top strategies used by the pros so you can learn how to micro and macro like a diamond player and take over your diamond division.
Starcraft 2 Leauges

Along with covering all three races and battle.net strategies the Starcraft 2 Guide has a complete campaign walkthrough guide. Our campaign walkthrough guide takes you through all missions with step-by-step instructions while preparing you for battle.net gameplay Order Now!


Zygor Alliance & Horde World of Warcraft Leveling & Dailies Guides
Zygor Guides is the first choice for professional power levelers and struggling newbies worldwide, and for good reason. Our guides are powerful enough to be used by top tiered players yet so simple and intuitive that absolute beginners can jump right in with ease.

Zygor Guides takes out all of the complexity and frustration of the typical World of Warcraft experience leaving behind only the fun and wonder of the game for you to enjoy. And with version 2.0, our guides are better, faster, and more powerful than ever before. Order Now!




FarmVille Secrets by T Dub
The Ultimate FarmVille Guru Shares the Secret Tactic You Can Use Legally and Dominate Your Way to the Top of Facebook, Growing Your Farm at Light Speed. . . 100% Guaranteed - With the Latest pdates!The Ultimate FarmVille Guru Shares the Secret Tactic You Can Use Legally and Dominate Your Way to the Top of Facebook, Growing Your Farm at Light Speed. . . 100% Guaranteed - With the Latest Updates! Order Now!





Gold Secrets Guide Exclusively for World of Warcraft
This is the original best-selling guide for WoW that has been in publication for over 4 years with THOUSANDS of copies in the hands of gamers just like you.

In this massive guide (PDF format, 325 pages!) I lay out all the gold creating secrets I've discovered in my 4 years of playing World of Warcraft.

I hold absolutely nothing back! These are the same secret tactics that have made me thousands of gold with ease and make me the number one target of the gold sellers hatred for releasing them.Order Now!


6 Eylül 2010 Pazartesi

U2 İstanbul'da


U2 Sonunda İstanbul'da
Yılların eskitemediği efsane grup U2 özel bir uçakla Atatürk Hava Limanı'na indi. Hayranları tarafından büyük bir ilgi ile karşılanan grup bol bol imza dağıttı. Hayranları grubun solisti BONO' ya ulaşmak için birbirleri ile yarıştılar. Grup, 06-09-2010 tarihinde Atatürk Olimpiyat Stadı'nda bir konser verecek. Tüm dünya genelinde oldukça geniş bir hayran kitlesinin izlediği konserler veren grubun bu konseri için de durum değişmedi. Konser biletleri çok kısa bir süre içinde tükendi. Yani henüz bilet almadıysanız maalesef geç kaldınız. Konsere bilet bulabilenler içinse şimdiden iyi eğlenceler.

4 Eylül 2010 Cumartesi

WEB SAYFASINA CSS EKLEMEK

CSS(Cascading Style Sheet - Basamaklı Stil Dosyası)


CSS, HTML taglarına(etiektlerine)stil özellikleri eklemek, onları şekillendirmek ve tag içeriğini daha hassas bir şekilde web sayfasında konumlandırmak için kullanır. CSS öselliklerini araştırdığınıza göre html taglarının, web sayfasının tasarımında tasarımcının isteklerine karşılık vermekte yetersiz kaldığını farketmişsinizdir. Önce bu durumu şöyle özetleyelim. Bir html elemanına biçim verelim mesela bir yazının rengi, fontu, boyutu gibi özelliklerini html ile değiştirelim.Bu durumda;
< font >
etiketinin içine <font face="arial" size="3" color="red">ÖRNEK METİN</font> şeklinde bir kodlama yapmak gerekir. Bu kodlamanın sonucu aşağıdaki gibi olur.


ÖRNEK METİN



Bir veya iki elemanın belki on tanesinin özelliğini bu şekilde değiştirebilirsiniz. Ancak web siteleri onlarca hatta yüzlerce sayfadan oluşur. Tüm sayfaların tek tek incelenmesi gerekli değişikliklerin birer birer yapılması ne kadar uzun sürer siz düşünün. kodlama yapmaktan tasarım yapmaya fırsatınız kalmaz. İlk insanları düşünün, onların; avcılk, toplayıcılık, yırtıcı hayvanlar derken gelişmeye fırsatları olmuyordu. Vahşi hayvanlara yem olmdan avcılık yapmak, ya da sürekli yiyecek bişeyler aramak; maaş yok sigorta yok, habire göç; düzenli ev hayatı yok. Ne zamanki tarımı ve tarım aletlerini geliştirdiler, o zaman insanlık az da olsa rahata erdi. Karnı her daim doyar oldu, yıtıcı hayvanlarla muhatap olma derdi bitti, hatta avcılık biR spor faaliyeti olarak yapılır oldu. "Web tasarımı yapcam!!! tasarımcı olcam!" diyerek yola çıkan herkes bu mağara adamı devrinden geçer (genelde). Sonrasında css ile tanışırsınız. Artık öyle her elemana ayrı stil uygula; acaba hangi eleman nasıl biçimlendiriyodu diye düşün; stilini değiştireceğin elemanı kodlar arasında araya araya şaşı ol yoluna gideme yok!!! CSS var :))
CSS' yi ve onun olanaklarını keşfettiğin zaman tarımı bulmuş mağara adamı kadar sen de yeni bir hayata gözlerini açarsın yeniden doğarsın. CSS ile artık elemanlara stil vemek çok kolay. Tüm elemanları tek bir css sayfasından yönetmek.Birkaç kod değiştirerek tüm sayfaları altüst etmek senin elinde!! Güüüç sende artııık!!! :))) Neyse.. Konu kodlar ve kodlama olduğunda lafı dolandırmakta her zaman fayda var. Çünkü ne kadar kolaylık getirise getirsin kodlarla uğraşmak insanı bunaltır. Öğrenmek ise daha sıkıcıdır. İşin en güzel tarafı öğrendiğini uygulamak ve çalıştığını görmek... Her şeyi doğru yaptığın zaman karşında senin eserin olan bir web sitesi adeta yaşayan bir organizma gibi arz-ı endam eder. Sen de Dr. Frankestein edasıyla isterik kahkahalara garkolursun. Peki nasıl olacak bu iş CSS yi nasıl kullanıcaz? CSS Siteye nasıl eklenir? İşte size cevabı:


CSS, html sayfasına genelde üç şekilde etki ettirilir:


1. HTML taglarının içine yazarak: Bazı durumlarda sadece bir iki özel elemanın biçimini değiştirmek isteyebiliriz. bu durumda HTML tagının içine style="" şeklinde ufak bir kodlama yaparız ve istediğmiz biçimlendirme gerçekleşmiş olur. Mesela:


<h3>ÖRNEK 2</h3> CSS'siz hali


ÖRNEK 2


<h3 style="font-size:50px; font-style:italic; color:green; text-decoration:underline;">ÖRNEK 2</h3> şeklinde bir kodlama yaptığımızda ise;


ÖRNEK 2


Gördüğünüz gibi CSS, <h3> tagının özelliklerini tamamen değiştirmiş, ona yeni bir nitelik kazandırmıştır. Demin de deiğim gibi bu tip kolamayı sadece sayfada, sayfa genelinden ayrı olarak özeli bir elemana biçim verirken kullanın.



2. <style></style> tagını kullanmak: Web sayfanızın <head></head> tagları arasına, bu etiketin içine yazarak biçimlendirme yapılır. Genel kullanımı şu şekildedir:



<head>
<style type="text/css">

h3 {

font-size:50px;

font-style:italic;

color:green;

text-decoration:underline;

}

</style>

</head >

Burada <h3> tagına stil özellikleri verilmiştir. <h3> tagını kullanarak etiketlendirdiğiniz yazı elemanları baştan ayarlamış olduğumuz özelliklerle biçimlendirilir.


3.Harici CSS dosyası kullanmak:Web siteleri birbirinin aynı öselliklerde biçimlendirilmiş onlarca hatta yüzlerce sayfa içerir. Daha büyük sitelerde bu sayı binleri bulur. Bu durumda okadar sayfayı biçimlendirmenin ya da var olan biçiminde değişiklik yapmanın kopyala-yapıştırdan daha pratik bir yolu olmalı diyorsanız, haklısınız ;olmalı ve oldu da!! Harici CSS dosyası oluşturmak ve bunu etki etmesini istediğimiz sayfalara tek bir bağlantı linki ile bağlamak.Nasıl mı? Şöyle:


Wordpad gibi basit bir metin editörü kullanarak bir text dosyası açılır ve web sayfamızı biçimlendiren CSS kodları bu dosyanın içine kopyala-yapıştır yapılır. Sonra da sonu .css uzantılı (mesela harici.css) bir dosya şeklinde kaydedilir. Bundan sonra yapılacak tek iş bir bağlantı linki ile css dosyanızı HTML sayfanıza bağlamak olacak işte bağlantı linki:


<head>
.

.

<link href="harici.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
.

.

</head>


Burada burada CSS dosyamızın bağlantı adresini doğru vermeyi ihmal etmiyoruz!!


Tüm bunlar haricinde bir yöntem daha var @import yöntemi uygulaması da şu şekilde


<head>

<style type="text/css">

@import "harici.css";

}

</style>
</ head >


@import ile eklenen kod link ile eklenen kodlamadan önce yorumlanır web
tarayıcıları tarafından. Ayrıca CSS dosyalarımızda @import özelligini
kullanarak devamlı kullandıgımız kodları css dosyamıza harici olarak
ekleyebiliriz böylelikle tekrarlardan kurtulmus oluruz (Fatih HAYRİOĞLU)

Şimdilik hepsi bu kadar. Biliyorum sıkıldınız ben de konuyu çok uzattım ama laf lafı açıyor naaparsın mağara adamlarından girdiiiik CSS den çıkdık mı HAAAYIIIRRR!! CSS bundan çok daha uzun ve derin bir konu. Buraya kadar sadece CSS'nin avantajlarından ve sayfaya eklenmesinden kısaca bahsettim daha bunun biçimlendirmesi vaaarr, konumlandırması varrr!! Onları da bir dahaki sefere artık. Umarım canınızı sıkmamışımdır. Her ne kadar sürç ü lisan ettiysek affola !!!

2 Eylül 2010 Perşembe

Flash Yıldız-Gezegen Animasyonu


Flash ile yapılmış basit bir animasyon. Yıldız ve gezegen yüzeyini Photoshop'ta yaptım. Belki inanmayacaksınız ama yıldız yüzeyi kumdan üretildi. Photoshop'la sınırsız tasarım yapma imkanına sahipsiniz. Kullanımı da çok kolay. Ben ki daha bu işin başındayım, sonucu görüyorsunuz.

Eğer animasyon görüntülenmez ise bilgisayarınızın DNS numaralarını değiştirin. Şu DNS numaralarını kullanabilirsiniz.

64.81.79.2
128.107.241.184

10 Ağustos 2010 Salı

WampServer Download











WampServer 2.0i 16M'blik paket
İçeriği:
Apache 2.2.11
PHP 5.3.0
MySQL 5.1.36
Phpmyadmin

WampServer açık kaynak kodlu ücretsiz bir program. GPL lisanslı. WampServer 2.0 Apache PHP ve MySQL'li birlikte çalıştırarak kendi bilgisayarınız üzerinde web sitesi tasarlama, veritabanı işleme gibi çalışmaları yapabilmeniz için uygun bir platform sağlar.Tüm özellikleri tek bir noktadan yönetebilirsiniz ayrıca Türkçe dil desteği de mevcut.>>İndir>>

25 Ocak 2010 Pazartesi

Açılır Menü (Dropdown Menu)

Açılır Menü (Dropdown Menu):
Web sitelerinde sıkça kullanılan menü çeşididir. Kullanıcılara seçebilmeleri için çeşitli seçenekler sunar. Özellikle üye kaydı için hazırlanan form sayfalarında, doğum tarihi, eğitim durumu ve adres bilgileri gibi önemli bilgilerin önceden belirlenen bir standart ile toplanmasını sağlar, kullanıcıların yazım şekillerinden kaynaklanan karmaşayı önler. Bu ön bilgilerin ardından lafı daha fazla uzatmadan bu işin nasıl yapıldığına geçelim.

Web sitesine Açılır menü eklemek için "<>" tagı kullanılır. Kullanıcıdan seçmesi istenen seçenekler "<>" arasına yazılır. Bu tagın genel kullanımı şu şekildedir:

"< name="secenekler" size="1">
< value="secenek1"> Seçenek1< value=" Seçenek 2"> Seçenek 2
< value=" Seçenek 3"> Seçenek 3< value=" Seçenek 4"> Seçenek 4
< value=" Seçenek 5"> Seçenek 5< value=" Seçenek 6"> Seçenek 6
< value=" Seçenek 7"> Seçenek 7< value=" Seçenek 8"> Seçenek 8
< value=" Seçenek 9"> Seçenek 9< value=" Seçenek 10"> Seçenek 10
< value=" Seçenek 11"> Seçenek 11< value=" Seçenek 12"> Seçenek 12"

Buradaki name="secenekler" ile kullanıcının seçtiği seçenek “secenekler” isminde bir değişkene atanır ve form bilgilerinin kullanıldığı PHP veya ASP dosyasına veri girdisi olarak gönderilir. size="1" ile Açılır menüdeki satır sayısı belirlenir. Yukarıdaki kodların web sayfasındaki görünümü şöyledir: