19 Eylül 2010 Pazar

MOODLE : Giriş

Moodle öğrencilere uzaktan eğitim vermek amacıyla tasarlanmış, internet üzerinden hizmet veren, açık kaynak kodlu bir yazılımdır. Bir web sayfası görünümündedir. Dağıtımı ve kullanımı internet üzerinden ücretsiz olarak yapılmaktadır. GPL genel kamu lisansı ile lisanslanmıştır. Moodle’ın açılımı Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment şeklindedir. Esnek Nesne Yönelimli Dinamik Öğrenme Ortamı anlamına gelmektedir. Avustralya Curtin Teknoloji Üniversitesi Matematik Bilimi Bölümü’nden Martin Dougiamas tarafından doktora tez çalışması olarak başlayan Moodle’ın ilk sürümü 20 Ağustos 2002’de yayınlanmıştır(Nart, 2007).

Moodle şu an itibariyle 210 ülkede kullanılmakta olup, 77 ayrı dil desteği vermekte ve 75000 kayıtlı kullanıcısı bulunmaktadır. Moodle PHP tabanlı online eğitim sistemidir. Dersler modüller halinde kurulmaktadır. Linux, Unix, Windows ve Mac OS X işletim sistemlerine destek vermektedir. Deneme sürümü ve yardım sistemine internetten anında ulaşılabilmektedir. Portal mantığıyla yönetilmektedir. SSL, TSL desteği vermekte ve eklentiler modül şeklinde yüklendiği için portal yönetimi yapmış kişiler için oldukça kolay bir sistemdir(Elmas vd., 2008).
moodle
Moodle kullanıcı dostu bir programdır. Uzaktan eğitim vermek isteyen bir eğitimcinin her türlü ihtiyacını karşılayabilecek özelliklere sahiptir. Kapsamlı bir web portalı olmasına rağmen sadece temel seviyede HTML ve MySQL bilgisi ile rahatlıkla yönetilebilir. Moodle’un sahip olduğu genel özellikler şöyle sıralanabilinir;


1. Ölçeklenebilirlik; Sistem, 50,000 öğrencili ve binlerce kurslu örneklere sahiptir.
2. Tek başına ticari paketlerle (WebCT ve BlackBoard gibi) yarışmakta olup eğitim sektöründe büyük bir paya sahiptir.

3. Çok büyük bir tematik topluluğa yani geliştirici ve son kullanıcı eğitmenlerden oluşan (yalnızca kendi sitesinde yarım milyondan fazla kayıtlı üye) kitleye sahiptir.
4. Geniş geliştirici kitlesi nedeniyle ürün yaşam çevrimi çok hızlıdır. Yani çok kısa sürede yeni sürümler geliştirilmektedir.
5. Çoğu son kullanıcı hiçbir programlama ve veri tabanı deneyimine sahip olmadan kullanmakta. Sorun olduğunda sorunun giderilmesi ticari sistemlerden daha hızlı olmaktadır.
6. Açık kaynak kodlu sistem olduğundan güvenlik açıklarının kapatılması ticari sistemlere göre çok daha hızlıdır.
7. Sürekli olarak çok miktarda yeni özellik (blok veya modül) geliştirilmektedir ve ücretsiz olarak dağıtılmaktadır(http://tr.wikipedia.org/wiki/Moodle).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Elmas, Ç., Doğan, N., Biroğul, S. ve Koç, M.S., 2008, Moodle Eğitim Yönetim Sistemi İle Örnek Bir Dersin Uzaktan Eğitim Uygulaması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:1, Sayı: 2, Mayıs 2008.

Nart, B., 2007, Uzaktan Eğitim İçin Sınav Modülünün Hazırlanması, Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi Bölümü, Şubat 2007, Ankara.

http://tr.wikipedia.org/wiki/Moodle

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

eXe Learning İle Ders İçeriğinin Hazırlanması

eXe Learning bir XHTML editörüdür. Bu programı kullanarak ders içeriği hazırlamak web sayfası hazırlamaya benzer. İçerik boyunca konular birbirine bağlı sayfalar şeklinde hazırlanır. Bu sayfaların birbirleri ile olan bağlantıları ve bu bağlantıların hiyerarşik durumları, Outline penceresinde bir site haritası biçiminde, başlıklar halinde gösterilir. Oluşturulan içeriğe yeni sayfa eklemek veya silmek, mevcut sayfaların isimleri ve konumlarında değişiklik yapmak gibi sitenin temel yapısına ait ayarlamalar buradan yapılır. eXe programı çalıştırıldığında Outline penceresinde sadece Home başlığı görülür. Bu içeriği oluşturan ana sayfadır. Diğer tüm sayfalar bu sayfaya alt başlıklar olarak eklenir. Sayfanın ismi Home olarak kalmak zorunda değildir, istenirse başka bir isim verilebilir. Konunun genişliğine bağlı olarak yeni sayfalar eklenerek ders içeriği oluşturulur.

Bu ön bilgilerin ardından artık, ders içeriğinin hazırlanmasına geçilebilir. eXe programı başlatıldığında Outline penceresinde Home sayfası hazır olarak gelir. Pencere içindeki Home yazısına çift tıklanır ve Şekil 10’da görüldüğü gibi, çıkan kutucuktan ana sayfanın başlığı değiştirilir.

Sekil 10 Sayfa başlığının değiştirilmesi

Bu sayfa hazırlanmakta olan ders içeriğinin ilk sayfasıdır. Ana sayfa olarak da isimlendirilir. Buraya genelde konu ile ilgili ön bilgiler, başlıklar, tanımlamalar gibi konuya giriş amaçlı öğeler yerleştirilir. Ana sayfaya içerik eklemek için iDevices listesinden herhangi bir aygıta tıklandığında, aygıta ait minik bir editörün sayfa üzerine belirir. Bu editör yardımıyla konu ile ilgili bilgiler sayfa üzerine yerleştirilir. Free Text aygıtına ait editörle bir yazının ana sayfaya eklenmesi Şekil 11’de görülmektedir.

Sekil 11 Free Text editörü

Ana sayfa tamamlandıktan sonra Outline üzerinde bulunan Add Page düğmesine tıklanır. eXe ana sayfaya (artık ismi FİZİKTE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI olarak değişmiştir) yeni bir sayfa ekler. Eklenen yeni sayfa Outline penceresinde ana sayfaya bağlı olarak görünür.

Sekil 12 Eklenen yeni sayfanın Outline penceresinden görünümü

Yeni sayfanın isimlendirmesi yapıldıktan sonra ders içeriği eklenmeye devam edilir. Bu şekilde ardı ardına sayfaların eklenmesi ile ders içeriği de şekillenmeye başlar. Bir önceki bölümde bahsedilen iDevice aygıtlarının özeliklerinden yararlanılarak ders içeriğine çeşitli etkinlikler eklenebilir ve daha zengin bir ders içeriği üretilebilir. Özellikle konu ile ilgili resimler ve flash videolar dersin anlaşılırlığını artırır. Ders içeriğinin tamamlandıktan sonra genel görünümü Şekil 13’teki gibidir.

Sekil 13 Ders içeriğinin eXe Learning’teki genel görüntüsü

Başlangıçta da bahsedildiği gibi içeriğin görünümü bir web sayfasını formundadır. Konuların dizilişleri ve birbirleri ile olan bağlantıları Outline penceresinden bir site haritasını takip eder gibi takip edilebilir. Şekilde görülen ders içeriği tamamlansa da şu haliyle bir LMS programında kullanılabilir durumda değildir. İçeriğin kullanılabilir olması için editörden yayınlanması gerekir. Bu işlem file menüsünden Export seçeneği ile yapılır. Daha önce de belirtildiği gibi eXe Learning editörü ile üretilen içerikler birden çok formatta yayınlanabilir. Bu ders içeriği SCORM paketi olarak yayınlandığında artık SCORM destekleyen tüm LMS platformlarında rahatlıkla kullanılabilir. Dersin SCORM paketini elde etmek için yapılması gereken sadece Şekil 14’teki File→Export→SCORM 1.2 yolunu izlemektir. Bu işlemin ardından eXe tasarlanan ders içeriğini SCORM 1:2 paketi olarak yayınlar. Böylece ders tasarımın tamamlanmış ve herhangi bir LMS platformunda denenmeye hazırdır.

Sekil 14 Hazırlanan ders içeriğinin SCORM paketi haline getirilmesi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

eXe Learning Manual

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------