19 Eylül 2010 Pazar

Dokeos Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 2

Ana Sayfa (Homepage)
Kullanıcıyı siteye girerken karşılayan sayfadır. Bu sayfanın görünümü kullanıcının yetki düzeyine göre değişir. Şekil 33’te site yöneticisine ait Ana Sayfa görülmektedir.

Derslerim
Burada sistemde açılmış olan dersler sıralanmıştır(Şekil 34 ). Eğitmen ders üzerine tıklayarak o derse ait düzenleme sayfasına ulaşabilir ve istediği değişiklikleri yapabilir. Ayrıca sayfanın sağ tarafında bulunan menüden yeni ders açabilir.

Sekil 34 Derslerim menüsü ve sıralanan dersler
Profilimi Değiştir
Bu sayfadan kullanıcının profil resmi, eğitim durumu, kişisel yetenekleri gibi özel bilgileri güncellenebilir, değiştirilebilir.

Ajandam
Kullanıcıların faydalanabileceği ve içinde önemli olayların işaretlendiği bir takvimdir.

Raporlama(Reporting)
Dersler ve öğrencilerle ilgili bilgilerin sunulduğu basit bir tablodur. Bu tablodaki bilgilerin yazıcıdan çıktısı alınabilir. Ayrıca CVS formatında bilgisayara kopyalanabilir ve Excel programında değerlendirilebilir.

Platform Yönetimi
En geniş içerikli menü elemanıdır. Sitenin genel görünümü ve işleyişi ile ilgili bütün ayarlamalar buradan yapılır. Altı ana bölümden oluşmaktadır. Şekil 35’te Platform Yönetimi’ni oluşturan elemanlar görüntülenmektedir. Bu bölümlerin işlevlerini kabaca öğrenen bir kullanıcı siteyi rahatlıkla idare edebilir.

Sekil 35 Platform Yönetimi’ni oluşturan elemanlar
Sekil 36 Kullanıcı listesiKullanıcılar
Bu bölümde yönetici isterse sisteme kayıtlı kullanıcıları bir liste halinde görebilir, kullanıcı hesaplarını aktive edebilir, yeni kullanıcı ekleyebilir veya kullanıcı profillerinde düzenlemeler yapabilir. Kullanıcılara verilen rolleri değiştirebilir. Gerektiğinde kullanıcı listelerini XML veya CVS formatında dosyalar halinde bilgisayarında indirebilir. Aynı formatlarda hazırlanmış kullanıcı listelerini de sisteme ekleyebilir. Böylece çok sayıda kullanıcı kaydını bir seferde yapabilir.

Dersler
Sitede halihazırda bulunan derslerin listelenmesi, düzenlenmesi, yeni ders açma ya da yeni bir ders kategorisi oluşturma işlemleri buradan yapılır. Derslere kullanıcı ataması da yine buradan yapılır. Buna ek olarak CVS formatında hazırlanmış bir ders listesini otomatik olarak sisteme yükleyerek tek seferde birden çok dersin açılması sağlanabilir.

Sekil 37 Ders listesiGeliştiren
Siteye ait tüm genel ve özel ayarlamalar buradan yapılır. Site güvenliği, kullanıcıların kayıt olma şekli, sunucu ayarları, sitede kullanılacak şablonlar, dil ayarları, eklentiler, ana sayfanın düzenlenmesi, site temasında değişiklik ve sistemle ilgili yapılması gereken duyurular gibi pek çok işlem buradan kontrol edilir. Ayrıca site yöneticisinin uygulayacağı etkinlikleri takip ettiği bir genel ajanda ile sitedeki dersler kullanıcılar ve sistemle ilgili istatistikleri tutan bir ‘İzleme Aracı’ bulunur. ’Terms and Conditions’ seçeneği ise kullanıcıya kayıt olurken kabul etmesi gereken şartların yazıldığı basit bir metin editörüdür.

Eğitim Dönemleri (Training Sessions)
Standart okullarda eğitim dönemler halinde verilmektedir. Dersler, öğrencilerin seviyelerine uygun olarak belirli dönemler içinde toplanır ve uygulanır. Dokeos, kullanıcılarına, verdikleri dersleri dönemler halinde bir çatı altında toplama olanağı tanır. Açılan her dönemin başlangıç ve bitiş tarihleri dönem boyunca verilecek olan dersler ve bu derslerden faydalanacak olan katılımcılar belirlenir. Açılan derslerin farklı başlangıç ve bitiş tarihlerinden doğabilecek karmaşalar da böylece engellenmiş olur.

Hizmetleri Düzenle
Bu menüden sistemin sunduğu; Visio-konferans, Oogie-Woogie Hızlı Öğrenme ve Sunucu İstatistikleri gibi bazı hizmetlerin etkinleştirilmesi yapılır.

Dokeos.com
Dokeos ana sayfasına, forum sayfalarına erişim ve internetten Dokeos genişleme paketlerine erişim imkanı sunar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dokeos Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 1

Dokeos son derecede sade bir görünüme sahiptir. Kurulumla birlikte standart olarak gelen ana sayfa görünümü Şekil 31’deki gibidir. Bu görünüm sonradan kullanıcı tarafından değiştirilebilir, eklemeler yapılabilir. Siteye giriş ve kullanıcı kayıt işlemleri sağ tarafta bulunan bölümden yapılır

Sekil 31.Dokeos ana sayfası

Site yöneticisi(admin), eğitmenler, ve öğrenciler kullanıcı adlarını ve şifrelerini kullanarak sisteme giriş yaparlar. Sistem yöneticisi her kullanıcı için bir rol belirler ve her rolün kendine özgü yetkileri vardır. Bu yetkiler çerçevesinde sistemde değişiklik yapabilirler. Sisteme kaydolmak isteyen biri kullanıcı kayıt linkine tıklar ve karşısına çıkan kayıt sayfasındaki (Şekil 32) bilgileri doldurarak kayıt işlemini tamamlar. Kayıt işleminin onaylanmasının ardından kullanıcı sisteme giriş yapabilir. Site yönetimi tarafından izin verildiği takdirde ‘Öğretmen’ olarak da kayıt olunabilir.

Sekil 32 Kullanıcı kayıt formu

Yönetici adı ve parolası girilerek sitenin yönetici sayfasına ulaşılır. Site yöneticisi(admin) yetki bakımından en üstte olan kullanıcıdır. Site ile ilgili her türlü değişikliği yapabilir. Şekil 33’de site yöneticisinin kullandığı ana sayfa görülmektedir. Bu sayfa iki temel öğeden oluşmaktadır. İlki sayfanın sağ tarafında duran derslerin tasarımı ve yönetilmesi ile ilgili ayarların bulunduğu genel ve kullanıcı menülerini barındıran menü bloğudur. İkincisi ise sayfanın üst kısmında, siteye ait diğer ayarları içeren ve sekmeler halinde sıralanmış olan başlık menüsüdür. Kullanıcı menüsü içinde ‘Ders Sitesi Yarat’ ve ‘Ders Yönetimi’ adında iki tane eleman bulunmaktadır. Hemen altındaki genel diye isimlendirilen menüde ise Dokeos’un forum sitesine bağlanan bir link vardır. Dokeos’ta ders açmak isteyen bir eğitimci, kullanıcı menüsü elemanlarından yararlanır.

Sekil 33 Dokeos yönetici ana sayfası
Ders Sitesi Yarat
Bu seçeneğe tıklandığında dersin adı, kategorisi ve ders kodu gibi temel özelliklerinin belirlendiği bir form görüntülenir. İlgili yerler doldurulduktan sonra ‘Bu Eğitimi Oluştur’ isimli düğmeye tıklanır ve dersin oluşturulduğunu haber veren bir uyarı mesajı ile ders açma işlemi tamamlanmış olur. Burada açılan ders ‘Derslerim’ menüsünde görüntülenir.

Ders Yönetimi
Burada üretilen dersler sıralanır. Ayrıca ders kategorisi oluştur düğmesine tıklanarak yeni kategoriler oluşturulabilir. Aslında ders kategorisi oluşturma işlemi platform yönetiminden yapılmaktadır. Burada oluşturulan kategori sadece aynı türdeki derslerin bir başlık altında gösterilmesi için kullanılır. Kullanıcıya özeldir, diğer kullanıcıları ve dersleri etkilemez.

Sitenin genel ayarlamaları başlık menüsündeki sekmelerden idare edilir. Bu sekmeler sırasıyla: Homepage(ana sayfa) Derslerim, Profilimi Değiştir, Ajandam, Reporting(raporlama) ve Platform Yönetimi’dir. Dokeo’un Türkçe çevirisi tamamlanmadığından dolayı, dil ayarlarından Türkçe seçilse bile site boyunca bazı menü elemanları ve uyarı mesajları hala İngilizce olarak görüntülenmektedir.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------