19 Eylül 2010 Pazar

Dokeos Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 5

Öğrenci Çalışmaları
Öğrencilere ödev vermek için kullanılır. Ödevin verilme başlangıç ve bitiş tarihleri, kaç puan değerinde olduğu ve not ortalamasına ne kadar etkiyeceği buradan ayarlanır. Verilen ödevler Ajanda üzerinde işaretlenirler.

Sekil 49 Anket çeşitleri
Anketler (Surveys)
Site veya ders ile ilgili anket yapılabilmesini sağlar. Etkileşim menüsünden Surveys seçeneğine tıklandığında sitede üretilmiş olan anketlerin sıralandığı bir anket listesi görüntülenir. Buradan ‘Anket Oluştur’ düğmesine tıklanır ve anket tanımlama sayfasına geçilir. Bu sayfada anketin kodu başlığı, alt başlığı, başlangıç ve bitiş tarihleri belirlenir ve son teşekkür yazısı yazılır.’Anket Oluştur’ düğmesine tıklayarak anket tanımlanması yapılır. Ardından anket çeşitlerinin bulunduğu sayfa görüntülenir(Şekil 49).

Dokeos’un kullanıcılarına sunduğu anket çeşitleri Şekil 49’da görülmektedir. Kullanıcı bunlardan amacına uygun olanını seçer ve kolayca kendi amaçlarına uyarlar. Şimdi bu anket çeşitlerine kısaca göz atalım

Evet/Hayır
Klasik evet/hayır sorusudur.

Çoktan Seçme (Tek Cevap)
Kullanıcıya çoktan seçmeli bir soru yöneltilir ve cevaplardan kendisine uygun olanı seçmesi istenir.

Çoklu Cevap
Bu soru tipinde kullanıcı soru ile ilgili düşüncelerini yansıttığına inandığı birden çok seçeneği işaretleyebilir.

Açık
Burada kullanıcıya bir soru sorulur ve sorulan şey hakkındaki fikirlerini yazması istenir.

Açılır Kutu
Bu da çoktan seçmeli bir sorudur. Tek farkı cevapların bir açılır kutu içinde listelenmiş olmasıdır. Kullanıcı açılan listeden kendine uygun olan cevabı seçer.

Percentage
Bir yüzdelik sorusudur. Kullanıcıya bir yargıdan bahsedilir ve bu yargıya ne kadar katıldığı sorulabilir veya herhangi bir şeyi 0-100 arasında değerlendirmesi istenebilir.

Puan
Kullanıcıdan herhangi bir şeyi puanlayarak değerlendirmesi istenir. Puanlama aralığı soru hazırlanırken önceden belirlenir.

Yorum
Cevaplama gerektirmeyen bir anket sorusudur. Çok fazla soru içeren anketlerde açıklama yapmak için kullanılabilir.

Anketler güçlü ve hızlı geribildirim araçlarıdır. Alınan sonuçlar daha sonra sitenin tasarım ve geliştirme işlerini üstlenen kişiler tarafında değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre site tasarımında ve genel işleyişinde değişikliklere gidilir.

Wiki
Eğitmenlerin ve öğrencilerin başta çeşitli alanlarda topladıkları bilgilerden derleyerek oluşturdukları makaleleri yayınlayabilecekleri, bu konularla ilgili tartışmalar açabilecekleri sanal bir bilgi paylaşım ortamdır.

Notebook
Kullanıcıların kişisel notlarını tuttukları bir çeşit sanal not defteridir.

Son olarak ‘Yönetim’ menüsü incelenecektir. Bu menüden kullanıcıları izlemek, dersin yedeğini almak, projeler oluşturmak ve dersin genel ayarlarını yapmak mümkündür.

Ders Ayarları
Dersin adı, kategorisi, derse erişim şekli, e-posta bildirimleri ve kullanıcı haklarının belirlenmesi gibi genel ders ayarlamaları buradan yapılır.

Yedekleme
Sitenin çökmesi veya sisteme virüs bulaşması gibi sistem arızalarından dolayı olası bilgi kaybının en aza indirilmesi için belirli aralıklarla sistemin yedeğinin alınması gerekir. Dokeos’ta bunu yapmak birkaç adımda tamamlanan basit bir iştir. Sadece sitedeki ders ve kullanıcı sayısına bağlı olarak yedekleme işlemi biraz uzayabilir. Yedekleme sonucu oluşturulan dosyalar güvenli bir ortamda saklanmalıdır. Sistem herhangi bir sebepten çökerse, en son alınan yedek dosyası kullanılarak, en son yedekleme zamanına bağlı olarak olabilecek en az kayıpla sistem geri yüklemesi tamamlanır.

Projeler
Burada amaç ortak bir proje oluşturmaktır. Bu proje çerçevesinde çeşitli araştırmalar yapılır ve makaleler hazırlanır. Projeye kayıtlı her kullanıcıya bir görev atanır. Görevini yerine getiren kullanıcıya yeni görevler de verilebilir. Bu şekilde yapılan çalışmalarla proje sürdürülür.

İzleme
Öğrencilerin başarı durumları, kimin hangi derse ne kadar süre ile devam etiyle ilgili genel istatistikleri tutar ve tablolar halinde gösterir(Şekil 50).

Sekil 50 Öğrenci istatistikleri

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dokeos Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 4

b) SCORM İçerik Paketi Kullanmak
Ders tasarlarken hazır içerik paketlerinden faydalanmak zaman ve emek tasarrufu sağlar. SCORM olarak paketlenen bir ders tekrar tekrar kullanılabilir. Siteye SCORM ders içeriği yüklemek için Şekil 44’te görüntülenen içerik listeleme sayfasından ‘Import SCORM Course’ seçeneği tıklanır. Görüntülenen SCORM yükleme sayfasında ‘Gözat’ düğmesine tıklanır ve açılan pencereden bilgisayarda yüklü olan SCORM paketi bulunarak işaretlenir. Yükleme sayfasındaki onay düğmesine de tıklandıktan sonra ders içeriği sisteme yüklenir ve kullanıma hazır hale gelir.

Bağlantılar
Eğitmen verdiği dersle ilgili, öğrencilerin daha geniş bilgi alabilecekleri önemli kaynaklara sahip sitelerin bağlantı linklerini ekleyebilir bir bağlantı listesi oluşturabilir.

Duyurular
Eğitmenin öğrencileri, yaklaşan etkinlikler, önemli olaylar, sınavlar yada dersler hakkında bilgilendirebilmesini sağlar. Yapılan duyurular e-posta aracılığıyla tüm site üyelerine duyurulur.

Glossary (Sözlük)
Ders esnasında konuda geçen yabancı terimlerin ve sözcüklerin anlamlarının veya açıklamalarının bulunduğu tablolardır.

Testler
Öğrencileri test etmek onların bilgilerini sınamak için kullanılır. Derse test eklemek için önce ders düzenleme sayfasındaki ‘Testler’ seçeneğine tıklanır. Açılan sayfadan ‘Yeni deneme’ düğmesine tıklanır ve görüntülenen sayfadan testin isimlendirilmesi yapılır ve ‘Proceed to questions’ düğmesine tıklanarak bir sonraki sayfaya geçilir. Bu sayfada Dokeos’un eğitmenler için sunduğu test seçenekleri bulunmaktadır. Öğrencilere ölçüm amacıyla; çoktan seçmeli ve tek cevaplı testler, çoktan seçmeli çoklu cevaplı testler, boşluk doldurma soruları, eşleştirme soruları, serbest cevap yazabilecekleri sorular ve belirli yerleri doğru cevap olarak işaretlenen ‘Image Zones’ (resim bölgeleri) soruları içeren sınavlar uygulanabilir(Şekil 45).

Sekil 45 Dokeos’ta test çeşitleri

Çoktan Seçme (Tek Cevap)
Klasik test tipi sorulardır. Öğrenciye bir soru sorulur ve verilen şıklardan doğru olanı işaretlemesi istenir.

Çoktan Seçme (Çoklu Cevap)
Öğrenciye bir soru sorulur ve sıralanan cevaplardan doğru olanları işaretlemesi istenir. Eğitmen her doğru cevap için ayrı puanlama yapabilir. Yanlış cevaplara eksi puan verme cezası uygulayabilir.

Boşluk Doldurma
Bu tip sorularda öğrencilere içinde boşluklar olan bir okuma parçası verilir ve öğrenciden boşlukları doldurması istenir. Metin içinde sorulmak istenen kelimeler köşeli parantez ([..]) içine alınır. her kelime için ayrı puanlama yapılabilir(Şekil 46).

Serbest Cevap
Burada öğrencilere üzerinde düşünebilecekleri, yorum yapabilecekleri açık uçlu sorular yöneltilir. Öğrenci basit bir metin editörünü kullanarak soruyu cevaplar.

Sekil 46 Boşluk doldurma sorusu düzenleme sayfası

Image Zones
Bu tip sorularda öğrencilere bir resim gösterilir ve öğrenciden soruda sorulan şeyi resimde göstermesi istenir. Bu tipte bir soru hazırlamak için soru tipi listesinde ‘Image Zones’ seçildikten sonra görüntülenen ekranda soru metni yazılır ve soruda kullanılacak olan resim yüklenir. Resimde doğru cevap olan kısımlar işaretlenir ve doğru cevaplara karşılık gelen puanlar yazılır. ‘Add this question to the test’ düğmesine tıklanarak işlem tamamlanır(Şekil 47).

Sekil 47 Image Zones düzenleme sayfası (www.dokeos.com)

Dokeos ile üretilen test soruları bir soru havuzunda biriktirilir. Zamanla biriken sorular eğitmen için sınav hazırlarken kullanabileceği mükemmel bir soru kaynağı oluşturur.

Assessments
Burada eğitmenin öğrenciler ile ilgili değerlendirmeleri, etkinliklere katılan öğrencilerin performans raporları tutulur ve eğitmen not verme işlemini yapar. Bu bölüm öğrencilere gösterilebilir ya da öğrencilerden gizlenebilir.
Etkileşim menüsünde ise eğitmenler ve öğrenciler arasındaki iletişim, dosya paylaşımı, anket oluşturma ve uygulama, çalışma gurupları oluşturma, forum sayfaları ve eşzamanlı sohbet gibi imkanların sunulduğu, sanal bir eğitim ortamı oluşturabilmek için gereken araçlar bulunmaktadır. Şimdi bu araçları kısaca tanıyalım.

Ajanda
Daha önce de bahsedildiği gibi üzerinde sınav tarihi etkinlik tarihi ya da başka önemli bir olayın tarihin işaretlendiği kullanıcıları uyarmak ve bilgilendirmek amaçlı, basit bir takvimdir.

Forumlar
Burada sitede açılmış olan forum sayfaları listelenir. Yeni forum sayfası açmak, yeni bir forum kategorisi oluşturmak, sayfaların görünürlük ve ulaşım ayarları buradan yapılır.

Gelen-Giden Kutusu
Site kullanıcılarına siteye dosya yükleme ve siteden doysa indirme olanağı sunar. Buraya bir dosya yüklemek isteyen bir kullanıcı önce bir klasör oluşturur sonra da paylaşmak istediği dosyaları bu klasöre yükler. Bu klasördeki dosyaları istediği kullanıcıya yollayabilir. Yolladığı dosyalar, alıcıların kendi Gelen-Giden kutularındaki Recieved Files bölümünde görüntülenir. Dosyaları alan kullanıcı bu dosyaları bilgisayarına indirebilir ya da aynı sisteme bağlı başka kullanıcılara yollayabilir.

Kullanıcı
Sisteme kayıtlı olan kullanıcıların sıralandığı bir listedir.

Grup
Eğitmen açtığı ders içinde örencileri ayrı ayrı çalışma gruplarına bölerek çalıştırabilir. Her grubun kendi çalışma takvimi, forum sayfası, çalıştırıcıları(grup koçları) ve ortak amaçları vardır. Eğitmen her gruba ayrı ödevler verebilir(Şekil 48).

Sohbet
Kullanıcıların eşzamanlı olarak yazılı iletişim kurdukları sanal ortamdır.

Sekil 48 Grup sayfası

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------