20 Eylül 2010 Pazartesi

Uzaktan Eğitim Nedir?

Öğrenci ve öğretmenin, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilebilmesi için, öğretim materyalininin sunulabileceği uygun bir sınıf ortamının bulunması gerekir. Sınıf ortamı, öğrenci ve öğretmen arasında yüz yüze iletişimin kurulmasını ve bilginin sağlıklı bir şekilde aktarılmasını sağlar. Öğrenci, öğretmenle aynı fiziksel ortamda değilse yüz yüze iletişim olanağı ortadan kalkar. Bu durumda eğitime devam edilebilmesi için, öğretmen ve öğrenci arasındaki bilgi aktarımı uzak mesafe iletişim araçları ile sağlanır. Bu araçlar zamanın şartlarına göre çeşitlilik gösterir. Önceleri; posta, radyo, televizyon gibi iletişim araçları ile yapılan bilgi aktarımı, çağımızın son icadı olan internet ile farklı boyutlara taşınmıştır. İnternet teknolojileri; kullanıcılarına, bilgi paylaşımını etkileşimli bir şekilde (interaktif olarak) gerçekleştirme olanağı sunmuştur. Kullanılan teknoloji ne olursa olsun temel hedef, eğitim kurumunun bulunduğu yerden uzaktaki insanlara da eğitim-öğretim olanağı sunabilmesidir. Uzaktan eğitim kavramı bu temel hedef üzerine kurulmuştur.

Uzaktan EğitimUzaktan eğitimde amaç daha geniş kitlelere eğitim hizmeti sunmak; eğitimde fırsat eşitliğini sağlamaktır. Geleneksel eğitim yöntemlerinde de olduğu gibi, organize edilmiş bir yapıya sahiptir; teknolojik imkanlardan sonuna kadar faydalanır. Verilen eğitim planlıdır. Geleneksel eğitimden farkı; öğrenciye, öğretmenle aynı ortamda bulunmaksızın eğitim alma olanağı sunmasıdır. Buna ek olarak öğrenci, daha önceden filme alınmış dersleri sonradan tekrar tekrar izleme imkanına da sahiptir. Bu sayede zaman kısıtlamasından da kurtulmuş olur; istediği eğitimi eşzamansız(asenkron) olarak da alabilir.(Arslan, 2010)

Uzaktan Eğitimin Tarihçesi
Her ne kadar kesin bir başlangıç tarihi belirlenemese de uzaktan eğitim uygulamalarının organizasyonel bir yapıda kullanımına 19. yüzyılda rastlanmaktadır. Özetle maddeler halinde inceleyecek olursak, uzaktan eğitim uygulamalarının tarihsel gelişimini aşağıdaki şekliyle sıralamak mümkündür:

1. 1728: İlk uzatan eğitim çalışması Boston gazetesinde “Steno Dersleri” ile başlamıştır.
2. 1833: İsveç Üniversitesinde Hanımlara “Mektupla Kompozisyon Dersleri” verilmiştir.
3. 1840: Stenografi eğitimcisi olan Isaac Pitman İngiltere Bath’da mektupla steno öğretmeye başladı. Pitman genellikle ilk modern eğitimci olarak bilinir.
4. 1892: Chicago Üniversitesi’nde ilk Mektupla Eğitim Bölümü açılmıştır.
5. 1898: İsveç’te kurulan ve uzaktan eğitimde dünyanın önde gelen kurumlarından olan “Hermands” kurulmuştur. Bu kurumda dil eğitimi yapılmıştır.
6. 1906: Yazışmalı İlköğretim ABD’de başlamıştır.
7. 1919: ABD’de ilk eğitim ile ilgili radyo istasyonu kurulmuştur.
8. 1920: ABD’de 176 tane eğitim amaçlı radyo istasyonu kurulmuştur.
9. 1923: ABD’de Mektupla Lise Eğitimi başlamıştır.
10. 1932-1937: ABD eğitim televizyonu yayınları IOWA Üniversitesi’nde başlamıştır.
11. 1939: Fransa’da savaş yıllarında uzaktan eğitim ile öğrencilerin eğitimi sağlanmıştır.
12. 1960: İngiltere’de ilk açık öğretim veren üniversite olan “British Open University” açılmıştır (Wikipedia)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Uzaktan Eğitim ve Öğrenme Yönetim Sistemlerinin Karşılaştırılması, Tez çalışması, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

http://tr.wikipedia.org
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19 Eylül 2010 Pazar

Yerel Ağ Üzerinden LMS Programlarının Çalıştırılması-Bölüm 3

Yerel Ağ Üzerinde LMS Kurulumu
Sunucuyu kurduktan sonra sıra LMS programlarının sunucu üzerinde çalıştırılmasına gelir. Wamp Server üzerinde bu programları çalıştırmak için LMS’lere ait dosyaları sunucunun kurulduğu dizindeki ‘www’ dizini içine kopyalanır. Ardından web tarayıcı açılır ve adres satırına ‘localhost’ adresi girilir. Wamp’ın kendi menüsünden seçilerek de aynı adrese ulaşmak mümkündür(şekil 61).

Sekil 61 Wamp Server menüsü

Şekil 62’de localhost ara yüzü görünmektedir. Burada ‘Your Projects’ bölümünde sunucuya kopyalanan LMS kurulum dosyalarının olduğu klasörler görülmektedir. Bu klasörlerden herhangi birine tıklayarak kurulum işlemi başlatılır. Şekil 63’te Moodle kurulum sayfası görülmektedir. İlk olarak kurulum için dil seçimi yapılır ve bir sonraki adıma geçilir.

Sekil 62. Localhost ara yüzü

Sekil 63 Moodle kurulum sayfasından bir ayrıntı

Daha sonra sunucunun PHP ayarlarını kontrol edilir.. Kontrol ekranında sorun gözükmüyorsa ‘Sonraki’ düğmesine tıklayarak kuruluma devam edilir. Ardından sistemin erişim adresi belirlenir(Şekil 64). Bu sistem yerel ağ üzerinde çalışacağı için ‘Web adresi’ kısmına sunucunun IP adresi girilir ve bir sonraki adıma geçilir.

Sekil 64 Erişim adresinin belirtilmesi

Bu adımda sistemin kullanacağı veritabanının isim ve şifre ayarları yapılır(Şekil 65). Burada sistem yerel ağ üzerinde kurulu olduğundan şifre vermeye gerek yoktur.

Sekil 65 Veritabanı ayarları

Bir sonraki adımda Moodle sunucu kontrollerini yapar. Sorun gözükmüyorsa kuruluma devam eder. Ardından dil paketi indirme sayfası görüntülenir. Eğer o an internet bağlantısı yoksa bu paketler sonradan da eklenebilir. Bir sonraki adımda yapılandırma ayarlarının tamamlandığı mesajı görüntülenir. ‘Devam’ düğmesine tıklanır. Görüntülenen sayfada lisans anlaşması kabul edilir Devam’a tıklandıktan sonra sürüm bilgileri görüntülenir. Ardından Moodle ilerleyen birkaç sayfa boyunca veritabanı tablolarını oluşturmaya başlar. Bu adım biraz uzun sürebilir. Tablolama işlemi bittikten sonra yönetici hesabının ayarları yapılır(Şekil 66).

Sekil 66 Yönetici hesabının ayarlanması

Aşağıda görünen adımda sitenin tam adı, kısa adı ve site tanımı yapılır.

Sekil 67 Sitenin isimlendirilmesi

Sitenin ana sayfasının görüntülenmesi ile yerel ağ üzerinde Moodle kurulumu tamamlanmış(Şekil 68) olur. Sistem bilgisayar laboratuarında kullanılmaya hazırdır. Eğitmen tasarladığı ders içeriklerini yerel ağ üzerinden yayınlar. Diğer bilgisayarlar sunucun IP adresini web tarayıcılarına girerek sisteme ulaşırlar. Ağa bağlı her bilgisayarda, sisteme otomatik bağlantıyı sağlayan bir HTML sayfası tasarlanırsa öğrencinin sisteme bağlanması kolaylaşır.

Sekil 69 Yerel ağda çalışan Moodle ana sayfası

Dokeos’un kurulumu ve çalıştırılması da Moodle’ınkine benzemektedir. Sistemin dosyaları localhost’a yüklenir, Dokeos dizinine tıklanır ve kurulum başlatılır. Yönergeler takip edilir ve ana sayfanın görüntülenmesi ile kurulum tamamlanır(Şekil 70).

Sekil 70 Dokeos ana sayfası

Sonuç
Gelişen teknolojinin sunduğu teknik olanaklar, eğitim alanında LMS programları şeklinde kendini göstermiştir. Bu programlar uzaktan eğitim vermek amacıyla üretilmiş yazılımlardır. Ancak sahip olduğu özellikler eğitimcilere bunun ötesinde bazı olanaklar sunmuştur. Eğitmenler bu programların sunduğu olanaklar sayesinde kendi ders içeriklerini hazırlayabilmektedirler. LMS programları sunucu üzerinden çalışan ve hizmet veren programlardır. Bu özellikten faydalanarak kendi bilgisayar laboratuarındaki yerel ağ üzerine bir sunucu kurmayı başaran bir eğitimci, LMS programlarını sınıf içinde kullanma imkanını elde eder. Bu çalışma boyunca incelenen Moodle ve Dokeos programları internet üzerinde olduğu gibi yerel ağ üzerinde de oldukça iyi bir performansla çalışmaktadır. Eğer yerel ağ bütün eğitim kurumunu kapsıyorsa ağda bulunan diğer kullanıcılar da sisteme dahil olabilirler. Bu iki programın da kullanıcıları rollere göre yetkilendirme özelliği vardır. Bu sayede kullanıcılar müdür, müdür yardımcısı, danışman, öğretmen ve öğrenci gibi rollerle yetkilendirilerek sistemin tüm kurum içinde tam kapasiteyle kullanılması mümkün olur. Ayrıca bu programlar açık kaynak kodlu ve ücretsiz yazılımlardır. Yerel ağa sahip bir eğitim kurumuna ekstra masraf yüklemezler ve kolaylıkla kullanılırlar.

LMS programları içerik hazırlamak konucunda eğitimciye pek çok olanak tanır. Ders içerikleri etkileşimli olarak sanal ortamda yerel ağ üzerinden sınıftaki öğrencilere ulaştırılabilir. Böylece hem öğrenciler dersi daha iyi kavrar hem de bilgisayar üzerindeki becerileri gelişir. Tüm bunlar göz önüne alındığında, çağı yakalamak ve eğitim kalitesini arttırmak isteyen bir eğitim kurumu mutlaka bünyesinde bilgisayar sınıfları bulundurmalı ve bu sınıflarda etkileşimli dersler vermelidir. Açık kaynak kodlu ve ücretsiz olan LMS programları bu amaçlara ulaşmak isteyen bir eğitim kurumu için mükemmel bir seçim ve çağı yakalama fırsatıdır.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------