19 Eylül 2010 Pazar

Dokeos Ana Sayfası ve Site Yönetimi-Bölüm 1

Dokeos son derecede sade bir görünüme sahiptir. Kurulumla birlikte standart olarak gelen ana sayfa görünümü Şekil 31’deki gibidir. Bu görünüm sonradan kullanıcı tarafından değiştirilebilir, eklemeler yapılabilir. Siteye giriş ve kullanıcı kayıt işlemleri sağ tarafta bulunan bölümden yapılır

Sekil 31.Dokeos ana sayfası

Site yöneticisi(admin), eğitmenler, ve öğrenciler kullanıcı adlarını ve şifrelerini kullanarak sisteme giriş yaparlar. Sistem yöneticisi her kullanıcı için bir rol belirler ve her rolün kendine özgü yetkileri vardır. Bu yetkiler çerçevesinde sistemde değişiklik yapabilirler. Sisteme kaydolmak isteyen biri kullanıcı kayıt linkine tıklar ve karşısına çıkan kayıt sayfasındaki (Şekil 32) bilgileri doldurarak kayıt işlemini tamamlar. Kayıt işleminin onaylanmasının ardından kullanıcı sisteme giriş yapabilir. Site yönetimi tarafından izin verildiği takdirde ‘Öğretmen’ olarak da kayıt olunabilir.

Sekil 32 Kullanıcı kayıt formu

Yönetici adı ve parolası girilerek sitenin yönetici sayfasına ulaşılır. Site yöneticisi(admin) yetki bakımından en üstte olan kullanıcıdır. Site ile ilgili her türlü değişikliği yapabilir. Şekil 33’de site yöneticisinin kullandığı ana sayfa görülmektedir. Bu sayfa iki temel öğeden oluşmaktadır. İlki sayfanın sağ tarafında duran derslerin tasarımı ve yönetilmesi ile ilgili ayarların bulunduğu genel ve kullanıcı menülerini barındıran menü bloğudur. İkincisi ise sayfanın üst kısmında, siteye ait diğer ayarları içeren ve sekmeler halinde sıralanmış olan başlık menüsüdür. Kullanıcı menüsü içinde ‘Ders Sitesi Yarat’ ve ‘Ders Yönetimi’ adında iki tane eleman bulunmaktadır. Hemen altındaki genel diye isimlendirilen menüde ise Dokeos’un forum sitesine bağlanan bir link vardır. Dokeos’ta ders açmak isteyen bir eğitimci, kullanıcı menüsü elemanlarından yararlanır.

Sekil 33 Dokeos yönetici ana sayfası
Ders Sitesi Yarat
Bu seçeneğe tıklandığında dersin adı, kategorisi ve ders kodu gibi temel özelliklerinin belirlendiği bir form görüntülenir. İlgili yerler doldurulduktan sonra ‘Bu Eğitimi Oluştur’ isimli düğmeye tıklanır ve dersin oluşturulduğunu haber veren bir uyarı mesajı ile ders açma işlemi tamamlanmış olur. Burada açılan ders ‘Derslerim’ menüsünde görüntülenir.

Ders Yönetimi
Burada üretilen dersler sıralanır. Ayrıca ders kategorisi oluştur düğmesine tıklanarak yeni kategoriler oluşturulabilir. Aslında ders kategorisi oluşturma işlemi platform yönetiminden yapılmaktadır. Burada oluşturulan kategori sadece aynı türdeki derslerin bir başlık altında gösterilmesi için kullanılır. Kullanıcıya özeldir, diğer kullanıcıları ve dersleri etkilemez.

Sitenin genel ayarlamaları başlık menüsündeki sekmelerden idare edilir. Bu sekmeler sırasıyla: Homepage(ana sayfa) Derslerim, Profilimi Değiştir, Ajandam, Reporting(raporlama) ve Platform Yönetimi’dir. Dokeo’un Türkçe çevirisi tamamlanmadığından dolayı, dil ayarlarından Türkçe seçilse bile site boyunca bazı menü elemanları ve uyarı mesajları hala İngilizce olarak görüntülenmektedir.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dokeos: Giriş

Dokeos web tabanlı e-eğitim, ders yönetim sistemi ve işbirliği aracıdır. Gnu-GPl tarafından yayınlanan bedava kullanılabilen bir araçtır. Uluslar arası kullanılabilir bir yapıda tasarlanmıştır. Eğitimci ve öğrenci için içerik yönetim hizmeti de sunmaktadır. Ders yönetimi ile ilgili kısımları konu dağıtımları, takvimleme, ilerleme takibi, yazı/ses ve video ile chat, test yönetimi ve kayıt alma olayları gerçekleştirebilmektedir. Şu anda 31 dili içeren araç binlerce organizasyon tarafından kullanılmaktadır. Dokeos‘un temel avantajı ise, kullanıcı kolay yapısı ve esnek sistemidir. Kolay kullanılabilir yapısı ile iyi öğretim için temel araç olmak hedefindedir. Böylece kullanıcılar araçla daha az uğraşarak öğrenmeye daha çok zaman ayırabilirler. Dokeos PHP ile geliştirilmiştir ve MySQL veritabanı kullanmaktadır(Önal vd. 2006).

DokeosÜcretsiz ve açık kaynak kodlu bir yazılım olması, kullanıcılara sistem sorunlarına anında müdahale olanağı sunar. Ayrıca bu kaynak kodları kullanıcı tarafından değiştirilebilir ve geliştirilebilir. Dokeos’ta ders içeriği hazırlamak çok kolaydır ve sistem bu iş için eğitimciye pek çok olanak sağlar. İçerik hazırlarken Word PDF dosyaları kullanılabilir veya HTML editörü ile web sayfası şeklinde içerik sunumu yapılabilir. Bunun haricinde hazır SCORM ders içerikleri de kullanılabilir. Ayrıca Dokeos’un ders içeriklerini SCORM standardında paketleme özelliği de bulunmaktadır.

SCORM uyumluluğunun yanında LDAP yetkilendirmesini desteklemektedir. En geniş kapsamlı Dokeos kullanımı Ghent Üniversitesi tarafından 5000’in üzerinde aktif ders ve 30.000’in üzerinde aktif kullanıcı ile http://minerva.ugent.be üzerinden sağlamaktadır. 2005 yılında Vrije Brussel üniversitesi Erasmus Hogeschool Brussel ile birlikte Blackboard uygulamasından vazgeçerek Dokeos uygulamasını PointCarre (http://pointcarre.vub.ac.be, Uygulama adını matematikçi ve filozof Henri Poincare’den esinlenerek almıştır) adı altında yayına geçirmiştir. Dokeos uygulaması diğer LMS uygulamalarından farklı olarak sahip olduğu Oogie Rapid Learning paketi ile SCORM ile hazırlanmış ders içeriklerini, Powerpoint sunularını aktarabilme; Videoconferencing paketi ile sanal toplantı ve eşzamanlı eğitim sunabilinecek sanal sınıf oluşturabilme özelliğine sahiptir (Özarslan, 2008).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turgut ARSLAN
Açık Kaynak Kodlu LMS Programlarının Yerel Ağ Üzerinde Uygulanması, Seminer, Danışman: Doç.Dr. Seyfettin Dalgıç
Trakya Üniversitesi 2010
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bu yazıdaki kaynaklar:

Önal, A., Kaya, A. ve Draman, S.E., 2006, Açık Kaynak Kodlu Çevrimiçi Eğitim Yazılımları. Akademik Bilişim 2006 BilgiTek IV 9-11 Şubat 2006. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

Özarslan, Y., 2008, Uzaktan Eğitim Uygulamaları için Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. İnet-tr’08- XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri 22-23 Aralık 2008 Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------